Program wychowawczo – profilaktyczny
MŁODZIEŻOWEGO DOMU KULTURY IM. jAWORZNIAKÓW W JAWORZNIE
Rok szkolny 2022/2023
Spis Treści:
- Podstawa prawna i dokumenty bazowe
- Diagnoza
- Założenia programu
- Cele programu
- Adresaci i realizatorzy programu
- Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych z udziałem wychowanków oraz instrukcje postępowania w sytuacjach kryzysowych
- Przewidywane efekty działań wychowawczo-profilaktycznych
- Ewaluacja programu
- Plan pracy wychowawczo-profilaktycznej w roku szkolnym 2022/2023
- Propozycje świąt typowych i nietypowych, które można wykorzystać, realizując działania wychowawcze i profilaktyczne
- Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.)
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 oraz z 2022 r. poz. 935, 1116, 1700 i 1730).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915, z 2022 r. poz. 583, 1116).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383).
- Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 r. poz. 1119, 2469, z 2022 r. poz. 24, 218, 1700).
- Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2020 r. poz. 2050, z 2021 r. poz. 2469, z 2022 r. poz. 763, 764, 1700).
- Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 276).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
- Rozporządzenie z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1280).
- „Statut MDK w Jaworznie”.
Inne dokumenty:
- „Koncepcja pracy MDK im. Jaworzniaków w Jaworznie na lata 2021-2025”.
- „Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych – tryb pełny stacjonarny” – zbiór zaleceń uwzględniający sytuację epidemiologiczną, w tym dotyczących pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 (aktualizacja z 18.02.2022 r.)
- Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego.” – sporządzony na zlecenie MEiN (oparty na wynikach badań wśród uczniów, rodziców, nauczycieli w okresie 04.2000–01.2021).
- Wyniki diagnozy „Stan emocjonalny wychowanków po okresie izolacji”, przeprowadzonej w MDK w roku szkolnym 2021/2022.
- Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023.
„Program wychowawczo-profilaktyczny MDK na rok szkolny 2022/2023 jest zintegrowany ze „Statutem MDK w Jaworznie” i został opracowany na bazie diagnozy potrzeb wychowawczych i środowiskowych wychowanków (przeprowadzonej przez nauczycieli), wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora, ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2021/2022, kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023 oraz raportu Instytutu Polityki Zintegrowanej.
- Diagnoza sytuacji wychowawczej
Czynnik ryzyka stanowią indywidualne cechy i zachowania wychowanków, cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego oddziaływania, które wiążą się z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia zachowań ryzykownych stanowiących zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, zdrowia, bezpieczeństwa lub funkcjonowania społecznego. Rozpoznanie czynników ryzyka oraz czynników chroniących jest konieczne w celu przeciwdziałania uzależnieniom i podejmowaniu ryzykownych zachowań.
Czynniki ryzyka w placówce:
- zastąpienie relacji bezpośrednich przez komunikatory internetowe,
- brak aktywności fizycznej,
- dużo czasu spędzanego przed komputerem,
- długa izolacja społeczna w związku z COVID – brak relacji osobistych,
- nieśmiałość i niska samoocena,
- napięcie, niepokój, brak odporności na stres,
- trudności adaptacyjne,
- brak umiejętności radzenia sobie z emocjami.
Najczęstsze zachowania ryzykowne podejmowane przez wychowanków:
- zachowania agresywne (agresja werbalna, zaczepki fizyczne),
- brak kultury słowa (wulgaryzmy),
- uzależnienia behawioralne.
Czynniki chroniące – czynniki osłabiające oddziaływanie czynników ryzyka:
- wsparcie emocjonalne przyjaciół, kolegów z grupy, którzy mogą pomóc,
- wsparcie emocjonalne i dobre relacje z rodzicami,
- przyjazna atmosfera na zajęciach,
- efektywne wykorzystanie czasu przeznaczonego na zajęcia,
- zaufanie do nauczycieli-instruktorów,
- rozwijanie zainteresowań wychowanków oraz przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym (zainteresowanie nauką szkolną);
- wspomaganie rozwoju moralnego wychowanków (poszanowanie norm, wartości
i autorytetów); - świadomość rodziców, z kim i gdzie dzieci spędzają czas,
- działania profilaktyczne – zajęcia na temat uzależnień na terenie placówki, posiadanie wiedzy o skutkach używania substancji psychoaktywnych,
- poczucie własnej wartości i asertywność (stwarzanie sytuacji, w których wychowanek może pochwalić się swoimi osiągnięciami);
- monitorowanie zachowań wychowanków zarówno przez nauczycieli, jak i niektórych rodziców, którzy zgłaszają sytuacje problemowe;
- realizacja tematyki związanej z wzmacnianiem norm i przeciwdziałaniem podejmowaniu zachowań ryzykownych.
- Założenia programu wychowawczo–profilaktycznego
- Program wychowawczo-profilaktyczny MDK w Jaworznie obejmuje działania wychowawcze oraz działania profilaktyki dostosowane do potrzeb rozwojowych wychowanków.
- Zadaniem placówki jest ukierunkowanie procesu wychowawczego na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny.
- Wartości współdzielone, które są fundamentem działań wychowawczych prowadzonych w placówce:
- prawda – staje się celem nauki/zajęć/ i drogą do poznania siebie,
- wolność – szanujemy w drugim człowieku i w sobie osiągamy,
- odpowiedzialność – czynimy podstawą osobistych decyzji,
- zaangażowanie,
- współpraca i współdziałanie;
- rozwój osobisty;
- kreatywność,
- krytyczne myślenie,
- prawość;
- demokracja;
- tolerancja;
- szacunek (dla siebie, innych, przyrody, kultury europejskiej innych kultur);
- bezpieczeństwo;
- sprawiedliwość;
- odpowiedzialność;
- przyjaźń i koleżeństwo.
- Zadaniem MDK w Jaworznie jest wychowywanie młodzieży do wartości sprzyjających dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu młodych ludzi, a także wychowania do wartości przez kształtowania postawy obywatelskiej i patriotycznej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji, wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i regionalnej,przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działa na rzecz MDK i środowiska lokalnego.
- Zadaniem placówki jest wychowanie młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka.
- MDK w Jaworznie kształtuje postawę szacunku dla środowiska przyrodniczego, w tym upowszechnia wiedzę o zasadach zrównoważonego rozwoju, motywuje do działań na rzecz ochrony środowiska, rozwija zainteresowanie ekologią.
- Placówka przygotowuje uczniów do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w Internecie, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunki relacji z innymi użytkownikami sieci.
- MDK kształtuje postawy prozdrowotne uczniów, w tym wdrożenie ich do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób, ponadto ugruntowuje wiedzę z zakresu prawidłowego odżywiania się, wiedzę o korzyściach płynących z aktywności fizycznej.
- Działania profilaktyczne rozumiane są jako przygotowanie młodego człowieka do funkcjonowania w społeczeństwie, zapobieganie występowaniu niepożądanych procesów i zjawisk, określanych jako przejawy patologii życia społecznego; jako system działań wzmacniających lub podtrzymujących pożądane społecznie postawy wychowanków w toku wychowania, realizowane podczas działalności edukacyjnej.
- Profilaktyka MDK w Jaworznie obejmuje wspomaganie wychowanka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi jego prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka, które zaburzają prawidłowy rozwój i dezorganizują zdrowy styl życia, inicjowanie i wzmacnianie czynników chroniących, które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi oraz umożliwiają prowadzenie zdrowego stylu życia.
- Profilaktyka w placówce dostarcza wszystkim odbiorcom wiarygodnych informacji na temat warunków zdrowego życia i występujących zagrożeń, kształtowanie prozdrowotnych wzorców konsumpcyjnych, kształtowanie umiejętności intrapsychicznych (dojrzewanie i kontrolowanie m. in. emocji, motywacji, procesów poznawczych, wolicjonalnych czy samooceny), kształtowanie umiejętności interpersonalnych, kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów, rozwijanie więzi z grupą społeczną, uczenie odpowiedzialności, kształtowanie norm i reguł sprzyjających zdrowemu życiu i samorozwojowi oraz eliminujących możliwość wystąpienia zachowań ryzykownych.
- Działania profilaktyczne w MDK są realizowane przede wszystkim dzięki zajęciom rozwijających zainteresowania i uzdolnienia jako alternatywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej.
- Zadaniem placówki jest systematyczne rozpoznawanie i diagnozowanie poczucia bezpieczeństwa w placówce, zagrożeń wychowawczych, w tym szczególnie związanych z uzależnieniami od telefonu, komputera i Internetu, papierosów, alkoholu, środków uzależniających i innych środków psychoaktywnych.
- Działalność wychowawczo-profilaktyczna MDK pozostaje w ścisłym związku
z działalnością wychowawczo-profilaktyczną w środowisku lokalnym. Pomoc wychowankom opiera się na współpracy ze przedszkolami szkołami, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną innymi instytucjami. - Placówka prowadzi działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną w celu przeciwdziałania uzależnieniom, w tym narkomanii.
- Cele i zadania programu
Cele:
- Wychowanie uczestników w atmosferze zaufania, bezpieczeństwa i partnerstwa.
- Promowanie szacunku dla każdego człowieka i jego godności osobistej, tolerancji dla inności oraz sprawiedliwości społecznej.
- Realizowanie działań w oparciu o wartości wspólne dla pracowników, wychowanków i rodziców wychowanków.
- Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich.
- Przygotowanie do uczestniczenia w życiu społecznym zgodnie z zasadami demokracji.
- Zmotywowanie wychowanków do wysiłku i pracy nad sobą.
- Promowanie zdrowego stylu życia.
- Zapobieganie patologiom i uzależnieniom oraz przeciwdziałanie agresji.
- Wychowanie młodego człowieka w duchu miłości, tolerancji, mądrości, szacunku dla siebie i innych ludzi, kreatywności oraz odpowiedzialności za swoje życie.
- Integracja dzieci i młodzieży niepełnosprawnych.
- Integracja dzieci i młodzieży przybyłych z zagranicy, w szczególności z Ukrainy.
- Efektywne komunikowanie się, podejmowanie decyzji, radzenie sobie ze stresem.
- Kształtowanie umiejętności interpersonalnych – budowanie udanych relacji z ludźmi.
- Poznawanie i kształtowanie właściwego stosunku do środowiska naturalnego.
- Przygotowanie do bezpiecznego funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
- Kształtowanie postaw społecznych wychowanków warunkujących odpowiednie funkcjonowanie społeczne w grupie, rodzinie i społeczności lokalnej.
- Kształtowanie u wychowanków dojrzałości emocjonalnej.
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.
- Kształtowanie obywatelskich, patriotycznych i społecznych postaw wychowanków, wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i regionalnej, przywiązania do historii i tradycji narodowych.
- Przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz placówki i środowiska lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat.
- Kształtowanie hierarchii systemu wartości.
- Współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań ekologicznych.
- Kształtowanie przyjaznego klimatu w placówce.
- Przygotowanie wychowanków do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym miasta, regionu, kraju i świata.
- Zapobieganie zachowaniom agresywnym oraz propagowanie zachowań akceptowanych społecznie.
- Wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i ekologicznych.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
- Poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów oraz nauczycieli na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
- Rozwijanie oraz wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych wychowanków.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży.
- Poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej (np. wywołanej pandemią COVID-19) na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy.
- Kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- Kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
- Poszerzanie wiedzy uczniów na temat metod zapobiegania rozprzestrzenianiu się epidemii COVID-19.
- Prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych oraz podejmowania interwencji profilaktycznej,
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi
z zagranicy, w szczególności z Ukrainy.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
- Dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, a także działań podejmowanych na rzecz kompensowania negatywnych skutków pandemii.
- Udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- Udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych.
- Przekazanie informacji wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.
- Informowanie wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli oraz o metodach współpracy szkół i placówek z policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
- Dostarczanie wiedzy o zagrożeniach płynących ze stosowania używek oraz środków uzależniających i substancji psychoaktywnych (narkotyków i dopalaczy) oraz leków stosowanych jako środki psychoaktywne.
- Zapobieganie popadania przez wychowanków we współczesne formy uzależnień behawioralnych (uzależnienie od komputera i Internetu, fonoholizm).
- Zapobieganie podejmowania przez młodzież zachowań ryzykownych typu zagrożenia cywilizacyjne.
- Wykształcenie u wychowanków, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na zmianę, mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków.
- Wspieranie wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na zagrożenia związane z zrachowaniami ryzykownymi.
- Wspieranie wszystkich wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.
- Wspieranie wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
- Wspieranie wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych w tym zakresie wobec wszystkich wychowanków.
Działania te obejmują w szczególności:
- Przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej.
- Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych.
- Poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na wychowanków (nauczycieli, rodziców) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji.
- Doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie realizacji interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez wychowanków zachowań ryzykownych.
W roku szkolnym 2022/2023 najważniejsze działania w pracy wychowawczej ukierunkowane są na:
- wspomaganie rozwoju wychowanka w sferze emocjonalnej, społecznej;
- odbudowanie i umacnianie u wychowanków prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (reintegracja);
- rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości;
- kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych
w Internecie i mediach społecznościowych; - kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno,
umożliwiających podejmowanie odpowiedzialnych decyzji; - kształtowanie kanonu wartości poprzez sięganie do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy;
- stwarzanie poczucia bezpieczeństwa oraz budowanie zaufania do nauczycieli w placówce.
Zadania profilaktyczne programu:
- ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży;
- ścisła współpraca nauczyciel-rodzic (rzetelna, udokumentowana diagnoza wychowawcza);
- troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo wychowanków, nauczycieli i rodziców;
- wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych;
- przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom;
- przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych;
- przeciwdziałanie uzależnieniom behawioralnym (w szczególności związanych z nadużywaniem telefonów, komputera);
- rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków);
- kształtowanie nawyków prozdrowotnych;
- wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość
- .
- Adresaci i realizatorzy programu
Zadania nauczycieli:
- Diagnoza sytuacji wychowawczej w zespole, zapewnienie atmosfery współpracy, zaufania, otwartości.
- Rozpoznanie potrzeb wychowanków w zakresie ochrony zdrowia psychicznego, w tym zagrożenia wynikającego z długotrwałej izolacji społecznej w okresie epidemii COVID-19.
- Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb wychowanków, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.
- Współpraca z innymi nauczycielami, rodzicami.
- Wspieranie wychowanków potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji.
- Rozpoznanie oczekiwań swoich wychowanków i ich rodziców.
- Pomoc wychowankom w rozwiązywaniu trudności życiowych i rodzinnych, uruchomienie akcji informacyjnej mającej na celu uświadomienie wychowankom możliwości zwrócenia się z problemem do konkretnej osoby: psychologa, dyrektora placówki.
- Zapoznanie wychowanków z obowiązującymi w placówce regulaminami, w tym z ich prawami i obowiązkami, omówienie organizacji pracy placówki, podstawowych zapisów statutu i programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Propagowanie szacunku dla kultury, tradycji i zdrowego stylu życia.
- Budowanie poczucia przynależności do społeczności wychowanków placówki.
- Budowanie i aktywizowanie zespołu.
- Podnoszenie poziomu kultury osobistej wychowanków.
- Realizacja zadań dotyczących palenia tytoniu, picia alkoholu oraz stosowania środków psychoaktywnych, przeciwdziałania agresji, rozwijania umiejętności interpersonalnych.
- Kształtowanie postaw poszanowania mienia wspólnego, dbałości o estetykę sal, placówki i otoczenia.
- Systematyczne informowanie rodziców o postępach w nauce i zachowaniu ich dziecka.
- Pomoc w kształtowaniu pożądanego systemu wartości.
- Prowadzenie zajęć dotyczących istotnych problemów społecznych, zdrowotnych, prawnych, ochrony środowiska.
- Reagowanie na obecność w placówce osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla wychowanków.
- Reagowanie na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień wychowanków.
- Przestrzeganie reguł sanitarnych określonych w „Wytycznych MEiN, MZ, GIS”, obowiązujących w placówce w okresie epidemii COVID-19.
- Przestrzeganie zasady podmiotowości wychowanka w procesie kształcenia.
- Udzielanie wychowankom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń, skutków długotrwałej izolacji społecznej, ograniczeń i nieprzewidywalnych zmian związanych z epidemią COVID-19.
- Kształtowanie atmosfery życzliwości, tolerancji, wzajemnego szacunku.
- Dostarczanie wychowankom pozytywnych wzorców zachowań oraz reagowanie na przejawy braku kultury, zachowania niezgodne z regulaminem, łamanie zasad i norm współżycia społecznego.
- Kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji, skutecznego komunikowania się wychowanków oraz efektywnego uczenia się.
- Zapewnienie indywidualnego podejścia do wychowanków.
- Przestrzeganie obowiązujących w placówce procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych.
Zadania rodziców:
- Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktycznego.
- Współpraca z placówką w zakresie realizacji założeń wychowawczych.
- Dbałość o właściwą kulturę osobistą dziecka.
- Utrzymywanie regularnego kontaktu z nauczycielem prowadzącym zajęcia, a w razie potrzeby z dyrektorem/zastępcą dyrektora MDK w celu zapobiegania niewłaściwym zachowaniom, a w przypadku wychowanków sprawiających szczególne trudności wychowawcze w każdym przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązujących norm i zasad oraz wspólne opracowanie sposobów rozwiązywania problemów.
- Udział w działaniach placówki mających na celu doskonalenie metod wychowawczych.
Zadania Samorządu Wychowanków:
- Inicjowanie działalności wychowanków.
- Podejmowanie działań służących realizacji zadań wychowawczych placówki.
- Współorganizacja i koordynacja przygotowań imprez objętych kalendarzem imprez.
- Przekazywanie na bieżąco informacji z życia placówki całej społeczności wychowanków.
- Współodpowiedzialność za wizerunek MDK.
Działania skierowane do rodziców:
- Monitorowanie potrzeb i oczekiwań rodziców wobec programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
- Rozmowy i konsultacje indywidualne.
- Dyskusje podczas zebrań.
- Anonimowe sondaże ankietowe.
- Psychoedukacja: wykłady o tematyce wychowawczej z udziałem specjalisty (pedagoga, psychologa) oraz przedstawicieli podmiotów wspierających pracę placówki.
Działania skierowane do nauczycieli:
- Rozmowy i konsultacje indywidualne.
- Dyskusje podczas posiedzeń Rady Pedagogicznej.
- Udzielanie wsparcia w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych.
- Szkolenia nauczycieli.
Działania skierowane do wychowanków:
- Rozmowy, konsultacje indywidualne.
- Udział w obchodach uroczystości i świąt państwowych.
- Udział w obchodach świąt nietypowych (Dzień Bez Papierosa, Dzień Dobroczynności).
- Interaktywne wykłady, warsztaty, treningi umiejętności.
- Projekty, debaty, szkolenia, kampanie społeczne.
- Happeningi, pikniki edukacyjne.
- Inne formy uwzględniające wykorzystanie aktywnych metod pracy z uwzględnieniem form i działań określonych w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii oraz w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii.
- Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych z udziałem wychowanków oraz instrukcje postępowania w sytuacjach kryzysowych
- Postępowanie w sytuacjach kryzysowych z udziałem wychowanka powinno być prowadzone w możliwie najszybszym czasie i przy zapewnieniu bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego wychowanka.
- Wychowanek i jego rodzice mają prawo do pełnej informacji o sytuacji i podjętych przez placówkę działaniach ich dotyczących. Osobą odpowiedzialną na terenie MDK za respektowanie praw ucznia jest dyrektor.
- Procedury dotyczą następujących sytuacji: spożywania alkoholu przez wychowanków; używania narkotyków przez wychowanków; znalezienia na terenie placówki substancji wyglądem przypominającej narkotyk; palenia papierosów przez wychowanków; agresji (bójki, niszczenie mienia, zastraszanie, wymuszanie itp.); problemów zdrowotnych i są zawarte w dokumencie „Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych”.
Instrukcja postępowania w przypadku kradzieży wśród uczniów:
- Nauczyciel/dyrektor zobowiązany jest do zabezpieczenia pomieszczeń (sale, szatnie), w których znajdują się rzeczy osobiste wychowanka, w celu ochrony ich przed kradzieżą.
- Nauczyciel zobowiązany jest do zobligowania rodziców, aby poinstruowali swoje dzieci o nieprzynoszeniu na teren placówki rzeczy o dużej wartości.
- Poszkodowany po ujawnieniu kradzieży zobowiązany jest do poinformowania o tym fakcie nauczyciela/pracownika. Pracownik sporządza notkę służbową oraz informuje dyrektora o zaistniałym zdarzeniu.
- Pracownik będący świadkiem czynu niezwłocznie powiadamia o zdarzeniu dyrektora. Zabezpiecza ewentualne dowody przestępstwa (przedmioty kradzieży itp.) oraz ustala okoliczności zdarzenia. Sporządza z przebiegu postępowania notkę służbową, którą przedstawia dyrektorowi.
- Pracownik oraz dyrektor nie mają prawa wykonywać czynności przeszukania wychowanka – jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji.
- Dyrektor zobowiązany jest zgodnie z art. 304 § 2 ustawy z 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego o podejrzeniu dokonania przestępstwa do powiadomienia policji lub prokuratury, a w przypadku, gdy wychowanek nie ukończył 17 roku życia policji lub sądu rodzinnego (art. 4 ustawy z 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich).
- W przypadku nieobecności dyrektora w placówce, a także poza terenem placówki (zielona szkoła, wycieczka) wykonywanie obowiązków służbowych spoczywa na nauczycielu, wychowawcy, pedagogu lub innej wyznaczonej osobie tj.: powiadomienie Policji, Sądu Rodzinnego i Nieletnich lub Prokuratury zgodnie z art. 4 ustawy z 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich oraz art. 304 § 2 ustawy z 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego.
- Rodzice lub prawni opiekunowie poszkodowanego, jak i sprawcy są natychmiast o zdarzeniu informowani oraz wezwani do stawiennictwa w szkole.
- Niezależnie od postępowania dyrektora poszkodowany lub rodzic poszkodowanego (opiekun prawny) decyduje o osobistym zawiadomieniu policji.
- Wychowanek, któremu zostaje udowodniona kradzież ponosi konsekwencje w postaci:
- zwrotu zagrabionego mienia (do odpowiedzialności pociągnięci są rodzice lub prawni opiekunowie);
- pracy na rzecz placówki;
- innych kar przewidzianych w regulacjach wewnętrznych.
Instrukcja postępowania w przypadku ogłoszenia alarmu EWAKUACJA:
Po rozpoznaniu zagrożenia i dokonaniu oceny sytuacji nauczyciel decyduje o możliwej i najkrótszej drodze ewakuacji z budynku.
- Wychowankowie na polecenie nauczyciela ustawiają się w szeregu i w sposób zorganizowany kierują się do wskazanego wyjścia ewakuacyjnego.
- Należy się poruszać po prawej stronie korytarzy i klatek schodowych, wykonując polecenia osób funkcyjnych.
- Jeżeli alarm zostanie ogłoszony w czasie przerwy, wychowankowie powinni skupić się wokół najbliżej stojącego nauczyciela.
- Nauczyciele i wychowankowie, którzy mają zajęcia na wyższych kondygnacjach, schodzą po stwierdzeniu, że wychowankowie z niższych kondygnacji opuścili już budynek i drogi ewakuacyjne są już wolne.
- Po opuszczeniu budynku wychowankowie wraz z nauczycielem udają się na miejsce zbiórki.
- Jeżeli alarm jest ogłoszony w czasie przerwy, natychmiast udajemy się (jeżeli tylko nie zagraża to naszemu bezpieczeństwu) pod salę, gdzie mamy mieć zajęcia i stamtąd pod opieką nauczyciela postępujemy jak wyżej.
- Zbiórka na placu alarmowym służy sprawdzeniu obecności wychowanków i ustaleniu osób nieobecnych. Jest to bardzo istotne dla prowadzenia akcji ratunkowej przez wezwane służby ratownicze.
Najważniejsze zasady, które powinien pamiętać i przestrzegać każdy wychowanek z chwilą ogłoszenia alarmu:
- Słuchaj i wykonuj dokładnie polecenia nauczyciela.
- Bądź opanowany, nie ulegaj panice.
- Po przerwaniu zajęć udaj się na miejsce zbiórki wraz z grupą drogą wskazywaną przez nauczyciela.
- Pomagaj osobom słabszym.
- Bezwzględnie podporządkowuj się osobom funkcyjnym.
- Nie lekceważ zagrożenia, nawet wówczas, gdy nie zagraża ci bezpośrednio.
Wtargnięcie napastnika, terrorysty do budynku:
Poniższe rekomendacje odnoszą się do niezbędnej reakcji nauczyciela i dotyczą sytuacji wtargnięcia napastnika z niebezpiecznym narzędziem lub bronią, który strzela do osób znajdujących się na korytarzu i w salach lekcyjnych, tzw. aktywnego strzelca.
- Jeżeli nie miałeś szansy na ucieczkę, ukryj się, zamknij drzwi na klucz (zabarykaduj się) – szybkie zamknięcie drzwi może uniemożliwić napastnikowi wejście do pomieszczenia i zabicie kolejnych osób.
- Wycisz i uspokój uczniów – wszelkie dźwięki wydostające się z sal lekcyjnych mogą spowodować próbę wejścia napastnika do pomieszczenia lub ostrzelanie sali lekcyjnej przez drzwi czy ścianę.
- Zaopiekuj się wychowankami – należy zwrócić szczególną uwagę na dzieci, które specyficznie reagują na stres i mogą mieć problemy z opanowaniem emocji
- Każ bezwzględnie wyciszyć, wyłączyć telefony – niespodziewane sygnały telefonów mogą zdradzić obecność osób wewnątrz zamkniętych pomieszczeń i zachęcić napastnika do wejścia.
- Poinformuj policję wysyłając informację tekstową – SMS o zaistniałej sytuacji – w przypadku wtargnięcia napastnika do placówki niezbędnym jest natychmiastowe przekazanie informacji policji.
- Zasłoń okno, zgaś światło – należy zaciemnić salę, aby utrudnić obserwację osób zabarykadowanych w salach przez osoby współpracujące z napastnikami, a znajdujące się na zewnątrz obiektu.
- Nie przemieszczaj się – przemieszczanie się może powodować dźwięki lub cień, który może zostać zauważony przez napastników.
- Stań poniżej linii okien, zejdź ze światła drzwi – przebywanie w świetle drzwi rzuca cień i może zostać zauważone przez napastników.
- Zejdź z linii strzału, połóż się na podłodze – z reguły napastnicy strzelają na wysokości około 1 do 1,5 m. Strzały z broni palnej bez problemu penetrują drzwi i mogą zabić osoby znajdujące się wewnątrz.
- Jeżeli padną strzały, nie krzycz – napastnicy oddając na ślepo strzały przez zamknięte drzwi, chcą sprowokować krzyki przerażonych osób i upewnić się, czy w salach rzeczywiście nikogo nie ma.
- Nie otwieraj nikomu drzwi – interweniujące oddziały policji w przypadku takiej konieczności same otworzą drzwi. Napastnicy mogą zmusić osoby funkcyjne do przekazania komunikatu, który ma spowodować otwarcie drzwi. W przypadku wtargnięcia napastnika do pomieszczenia podejmij walkę, która może być ostatnią szansą na uratowanie życia – w sytuacji obecności aktywnego strzelca jego celem jest zabicie jak największej liczby ludzi. W takiej sytuacji podjęcie walki może dać jedyną szansę na uratowanie życia.
Podłożenie ładunku wybuchowego:
Otrzymanie informacji o podłożeniu ładunku wybuchowego:
- Prowadząc rozmowę z osobą informującą o podłożeniu ładunku wybuchowego zapamiętaj jak największą ilość szczegółów – uzyskane informacje/szczegóły mogą być istotne dla policji dla identyfikacji sprawcy alarmu.
- Zapisz natychmiast wszystkie uzyskane lub zapamiętane informacje – w przypadku stresującej sytuacji po pewnym czasie możesz mieć problemy z przypomnieniem sobie istotnych informacji.
- Poinformuj niezwłocznie o otrzymaniu zgłoszenia osobę odpowiedzialną w placówce za uruchomienie procedury – osoba odpowiedzialna może zarządzić ewakuację całości personelu szkoły.
- Po usłyszeniu sygnału o podłożeniu ładunku wybuchowego rozpocznij ewakuację zgodnie z planem ewakuacji – ewakuacja musi być rozpoczęta niezwłocznie po ogłoszeniu 34 odpowiedniego sygnału. Ma ona na celu ochronę personelu przed skutkami ewentualnej eksplozji ładunku.
- Nie używaj telefonu komórkowego – eksplozja ładunku może zostać zainicjowana falami emitowanymi przez telefon komórkowy.
- Sprawdź, jeżeli możesz, czy w sali pozostały przedmioty, które nie należą do jej wyposażenia – stwierdzenie obecności nieznanego przedmiotu w sali może przyspieszyć akcję policji i zminimalizować skutki ewentualnej eksplozji.
- Bezwzględnie wykonuj polecenia osoby kierującej sytuacją kryzysową lub funkcjonariuszy służb – w trakcie uruchomienia procedury niezbędna jest dyscyplina i niezwłoczne wykonywanie wszystkich poleceń osoby kierującej sytuacją kryzysową.
- W miejscu ewakuacji policz wszystkie dzieci i poinformuj osobę odpowiedzialną za kierowanie działaniami kryzysowymi – szybkie sprawdzenie obecności wszystkich dzieci ułatwi zakończenie ewakuacji całości personelu.
- Poinformuj rodziców o miejscu odbioru dzieci i drodze dojazdu – informacja ta pozwoli rodzicom na sprawny odbiór dzieci i nie spowoduje blokowania dróg ewakuacyjnych.
VI Przewidywane efekty działań wychowawczo – profilaktycznych
- Wychowanek posiada wiedzę i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych.
- Prezentuje postawy sprzyjające wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności.
- Jest otwarty w życiu społecznym, potrafi samodzielnie analizować wzory i normy społeczne.
- Wychowanek posiada konstruktywny i stabilny system wartości, docenia znaczenie zdrowia.
- Uzyskuje pełną wiedzę na temat zagrożeń oraz możliwości radzenia sobie z nimi.
- Wychowanek prezentuje postawy obywatelskie, patriotyczne i społeczne – ma silne poczucie tożsamości narodowej, przywiązanie do historii i tradycji narodowych, jest przygotowany do funkcjonowania w społeczeństwie demokratycznym.
- Zna zagrożenia, jakie stwarza używanie alkoholu, nikotyn, środków odurzających i substancji psychoaktywnych i nie sięga po te środki.
- Wychowanek identyfikuje się z grupą i całą społecznością MDK, podejmuje działania na rzecz placówki i środowiska i lokalnego.
- Potrafi bezpiecznie funkcjonować w szkole i domu.
- Efektywnie komunikuje się, podejmuje samodzielne decyzje, radzi sobie ze stresem.
- Umie budować udane relacje z ludźmi.
- Wychowanek jest przygotowany do bezpiecznego funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym.
- Jest przygotowany do aktywnego udziału w życiu kulturalnym miasta, regionu, kraju, świata.
- Wychowanek prezentuje postawy ekologiczne, dba o klimat i środowisko.
- Wie, jak zachować się w sytuacjach kryzysowych.
- Ewaluacja programu
- W ciągu roku dyrektor lub upoważniony zespół prowadzi stały monitoring pracy wychowawczej.
- Proponowane formy badania skuteczności:
- badania ankietowe wszystkich wychowanków na temat tego, czy zauważyli działanie programu i jakie mają o nim zdanie;
- wykorzystanie badań ankietowych prowadzonych przez nauczycieli w celu zebrania opinii o efektach działań prowadzonych w kołach,
- wypowiedzi nauczycieli, rodziców, pracowników placówki, uzyskiwane w drodze wywiadów lub badań ankietowych,
- materiały uzyskane drogą obserwacji i analizy dokumentacji placówki.
Rodzaj działalności i sposoby ich realizacji | Forma ewaluacji | Termin |
Realizacja zadań z programu podczas zajęć – wpisy w dzienniku elektronicznym | Analiza dzienników zajęć, analiza sprawozdań z działalności kół | 1 dnia miesiąca od października 2022 r. do lipca 2023 r.; styczeń, czerwiec |
Realizacje zagadnień podczas organizacji różnorodnych imprez – spektakli, wystaw, koncertów | Analiza sprawozdań z działalności kół | styczeń, czerwiec |
Kontrola doraźna | Analiza dokumentacji | w miarę potrzeb |
Ankieta ewaluacyjna dla nauczycieli, rodziców i wychowanków | Ankieta | maj/czerwiec |
- Plan pracy wychowawczo – profilaktycznej
Lp. | Obszar | Zadania | Formy realizacji | ODPOWIEDZIALNI | Terminy |
Podejmowanie działań zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa wychowanków | Podejmowanie działań zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa wychowanków w szkole. | Zapoznanie wychowanków z zasadami bezpiecznego zachowania się w szkole oraz bieżące nadzorowanie ich przestrzegania. | Pogadanki dotyczące zasad bezpiecznego zachowania się podczas pobytu w placówce oraz sprawowanie nadzoru nad ich przestrzeganiem. | nauczyciele | wrzesień |
Przekazanie rodzicom informacji na temat procedur oraz zasad bezpiecznego zachowania się w placówce. | Pogadanki na temat zasad bezpiecznego zachowania oraz zagrożeń wynikających z ich nieprzestrzegania. | nauczyciele | wrzesień, styczeń, czerwiec | ||
Zapoznanie z zasadami dotyczącymi: bezpiecznej drogi do MDK, zajęć w terenie, bezpiecznego korzystania z wszelkich urządzeń w pracowniach, bezpiecznego spędzania ferii i wakacji. | Pogadanki, warsztaty, regulaminy. | nauczyciele | cały rok | ||
Kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych. | Pogadanki, warsztaty, prowadzenie zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjnej. | nauczyciele | cały rok | ||
Wspomaganie poprawnego rozwijania kompetencji cyfrowych wychowanków. | Warsztaty, prowadzenie zajęć z wykorzystaniem technologii Informacyjnej. | nauczyciele | cały rok | ||
Uświadomienie istnienia pozytywów i zagrożeń ze strony świata wirtualnego. Ochrona danych osobowych oraz wizerunku. | Pogadanki, warsztaty, prowadzenie zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjnej | nauczyciele | cały rok | ||
Wspieranie rozwoju pasji wychowanków poprzez efektywne i bezpieczne wykorzystanie technologii cyfrowych. | Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjnej, przygotowanie pomocy dydaktycznych przez wychowanków z wykorzystaniem technologii cyfrowych. | nauczyciele | cały rok | ||
Stwarzanie poczucia bezpieczeństwa oraz budowanie zaufania do nauczycieli w placówce. | Rozmowy z wychowankami i rodzicami. | nauczyciele | cały rok | ||
2. | Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. | Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań wychowanków. | Przeprowadzanie w diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy. | nauczyciele | wrzesień, czerwiec |
Rzetelna, udokumentowana diagnoza wychowawcza w wyniku współpracy z rodzicami. | Rozmowy z rodzicami, badania ankietowe. | nauczyciele | cały rok | ||
Udzielanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. | Kierowanie do specjalistów, konsultacje indywidualne. | nauczyciele | cały rok | ||
Uczenie najważniejszych umiejętności psychologicznych i społecznych, np. umiejętność radzenia sobie ze stresem, nawiązywania i podtrzymywania dobrych kontaktów z ludźmi, odpieranie presji otoczenia i grupy rówieśniczej. | Zajęcia warsztatowe. | nauczyciele | cały rok | ||
3. | Kształtowanie postaw społecznych wychowanków warunkujących odpowiednie funkcjonowanie społeczne w placówce, rodzinie i społeczności lokalnej, respektowanie norm społecznych. | Stworzenie systemów wsparcia dla młodzieży poprzez zintegrowanie społeczności MDK. | Udział w organizacji imprez MDK, aktywny udział Samorządu Wychowanków. | nauczyciele | cały rok |
Kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole. | Organizowanie imprez, zajęć sportowych, wycieczek. Przygotowywanie przez wychowanków materiałów pomocniczych do zajęć. Zajęcia w zespołach. | nauczyciele | cały rok | ||
Kształtowanie właściwych relacji międzyludzkich opartych na tolerancji, szacunku, zaufaniu i życzliwości. | Zajęcia w zespołach. Pogadanki. | nauczyciele | cały rok | ||
Rozwijanie umiejętności nawiązywania, podtrzymywania wzmacniania więzi z rówieśnikami i nauczycielami. | Wybór da Samorządu Wychowanków. Działania Samorządu Wychowanków. | nauczyciele | cały rok | ||
Kształtowanie tolerancji dla wartościowych form odmienności (światopoglądowej, religijnej, kulturowej) i indywidualności – integracja wychowanków ze szczególnymi potrzebami, integracja wychowanków przybyłych z zagranicy, w szczególności z Ukrainy ze społecznością MDK. | Zajęcia w grupach i zespołach. Pogadanki, rozmowy z wychowankami i ich rodzicami. | nauczyciele | cały rok | ||
Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za dobre imię rodziny, grupy, placówki. | Zajęcia zespołowe | nauczyciele | cały rok | ||
Wdrażanie wychowanków do prawidłowego rozwiązywania konfliktów. | Pogadanki. Zajęcia zespołowe. | nauczyciele | cały rok | ||
Wdrażanie do szanowania własności społecznej i osobistej. | Pogadanki. | nauczyciele | cały rok | ||
4. | Kształtowanie sfery emocjonalnej i moralnej wychowanków. | Kształtowanie właściwego reagowania na krytykę, opinię i sugestie innych. | Dyskusje, debaty, pogadanki. | nauczyciele | cały rok |
Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich opinii, myśli i odczuć. | Dyskusje, burza mózgów podczas zajęć. | nauczyciele | cały rok | ||
Uwrażliwianie wychowanków na potrzeby innych. | Włączenie wychowanków akcje pomocowe. | nauczyciele | cały rok | ||
Wdrażanie wychowanków do niesienia bezinteresownej pomocy i podejmowania inicjatyw, w tym idea wolontariatu. | Włączenie wychowanków akcje pomocowe. | nauczyciele | cały rok | ||
Rozwijanie umiejętności nazywania i rozpoznawania swoich emocji i uczuć. | Zajęcia warsztatowe, pogadanki. | nauczyciele | cały rok | ||
Doskonalenie umiejętności kierowania własnymi emocjami. | Zajęcia warsztatowe, pogadanki. | nauczyciele | cały rok | ||
Kształtowanie wrażliwości uczuciowej oraz umiejętności oddzielania sądów i ocen od emocji. | Zajęcia warsztatowe, pogadanki. | nauczyciele | cały rok | ||
Doskonalenie umiejętności obiektywnego oceniania siebie i innych. | Dyskusje, pogadanki. | nauczyciele | cały rok | ||
Kształtowanie umiejętności samokontroli w różnych sytuacjach i samoakceptacji. | Pogadanki, przygotowanie do występów publicznych. | nauczyciele | cały rok | ||
Rozwijanie umiejętności dokonywania oceny własnych umiejętności życiowych i planowania ich rozwoju. | Rozmowy z wychowankami, omówienie efektów pracy na zajęciach, przygotowanie do występów publicznych, uczestnictwo w imprezach MDK. | nauczyciele | cały rok | ||
Kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, umożliwiających podejmowanie odpowiedzialnych decyzji. | Rozmowy z wychowankami, dobór odpowiedniej tematyki zajęć. Rozwijanie krytycznego myślenia, wrażliwości estetycznej, umiejętności nawiązywania i podtrzymywania głębokich więzi z ludźmi. | nauczyciele | cały rok | ||
Kształtowanie kanonu wartości poprzez sięganie do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy. | Rozmowy z wychowankami, dobór odpowiedniej tematyki zajęć, organizacja uroczystości w MDK i uczestnictwo w nich. | nauczyciele | cały rok | ||
Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami wieku młodzieńczego. | Rozmowy z wychowankami. | nauczyciele | cały rok | ||
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów. | Zajęcia warsztatowe, pogadanki, praca w grupach, zespołach, dyskusje, debaty. | nauczyciele | cały rok | ||
5. | Kształtowanie obywatelskich, patriotycznych i społecznych postaw uczniów, wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, regionalnej. | Kształtowanie postaw patriotyzmu, tożsamości narodowej oraz postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu. | Udział w uroczystościach świąt narodowych, organizacja uroczystości z okazji obchodów świąt narodowych. | nauczyciele | Zgodnie z kalendarzem świąt państwowych |
Kształtowanie świadomości prawnej – wychowanek zna własne prawa, potrafi ich bronić. | Czytanie i omówienie dokumentów, przepisów prawa dotyczących praw człowieka. | nauczyciele | cały rok | ||
Poszanowanie tradycji, symboli narodowych, religijnych. | Udział w uroczystościach świąt narodowych, organizacja uroczystości z okazji obchodów świąt narodowych. Pogadanki. | nauczyciele | cały rok | ||
Kształtowanie postawy uczciwości i prawdomówności. | Rozmowy z wychowankami. | nauczyciele | cały rok | ||
Wdrażanie do szanowania pracy własnej i innych. | Rozmowy z wychowankami, praca w grupach i praca zespołowa. | nauczyciele | cały rok | ||
Kształtowanie odpowiedzialności za siebie i innych oraz odpowiedzialności za własne decyzje. | Rozmowy z wychowankami, praca indywidualna, w grupach i praca zespołowa podczas zajęć. | nauczyciele | cały rok | ||
Wychowanie w duchu poszanowania godności drugiego człowieka. | Rozmowy z wychowankami, pogadanki, odpowiedni dobór tematyki zajęć i jej realizacja. | nauczyciele | cały rok | ||
Rozwijanie wrażliwości na przejawy przemocy, zła i wulgarności. | Rozmowy z wychowankami, pogadanki | nauczyciele | cały rok | ||
6. | Zapobieganie zachowaniom agresywnym oraz propagowanie zachowań akceptowanych społecznie. | Uświadomienie, czym jest przemoc i agresja. | Pogadanki, rozmowy z wychowankami. | nauczyciele | cały rok |
Przedstawienie zasad porozumienia bez przemocy, sztuka słuchania i dialogu. Praca i współpraca w zespole. | Pogadanki, rozmowy z wychowankami, praca w grupach i praca zespołowa. | nauczyciele | cały rok | ||
Wskazywanie sposobów zachowania się wychowanków w MDK, domu oraz w miejscach publicznych. | Pogadanki, rozmowy z wychowankami. | nauczyciele | cały rok | ||
Eliminowanie zachowań agresywnych i wskazywanie sposobów umiejętnego kierowania agresji na inne obszary aktywności. | Pogadanki, rozmowy z wychowankami, efektywne wykorzystanie czasu zajęć. | nauczyciele | cały rok | ||
Rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji, przeciwstawiania się presji rówieśniczej. | Pogadanki, rozmowy z wychowankami, praca w grupach i praca zespołowa. | nauczyciele | cały rok | ||
Wyposażenie wychowanków w podstawowe wiadomości na temat stresu i jego wpływu na organizm młodego człowieka oraz wskazywanie oraz sposobów radzenia sobie w sytuacjach stresowych. | Pogadanki, spotkanie z zaproszonym do MDK specjalistą (pedagogiem, psychologiem). | nauczyciele | cały rok | ||
7. | Kształtowanie u wychowanków właściwych postaw prozdrowotnych i ekologicznych | Propagowanie zdrowego stylu życia. | Pogadanki, prelekcje. Wyjścia, wycieczki, wyjazdy. | nauczyciele, zaproszeni specjaliści | cały rok |
Wskazywanie sposobów umiejętnego spędzania czasu wolnego. | Urozmaicone formy prowadzenia zajęć (z wykorzystaniem metod aktywizujących), upowszechnianie efektów pracy wychowanków (koncert, spektakle, pokazy, wystawy). Wyjścia, wycieczki, wyjazdy. | nauczyciele | cały rok | ||
Wskazywanie zasad zdrowego odżywiania się. | Pogadanki, spotkanie z zaproszonym do MDK specjalistą. | nauczyciele, nauczyciel biologii, zaproszeni specjaliści | cały rok | ||
Wskazanie sposobów dbałości o prawidłową wagę ciała, wskazywanie negatywnego wpływu nadwagi na zdrowie człowieka. | Pogadanki, spotkanie z zaproszonym do MDK specjalistą. | nauczyciele, zaproszeni specjaliści | cały rok | ||
Rozwijanie zainteresowań sportowych i propagowanie aktywnych form wypoczynku. | Zajęcia sportowe, aktywne wykorzystanie przerw w zajęciach. Wyjścia z MDK, wycieczki, spacery. | nauczyciele, nauczyciele zajęć sportowych | cały rok | ||
Dostarczenie wiedzy dotyczącej higieny zdrowia psychicznego i fizycznego. | Pogadanki, rozmowy z wychowankami i rodzicami. | nauczyciele | cały rok | ||
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i radzenia sobie z objawami depresji u siebie i osób ze swego otoczenia. | Pogadanki, spotkanie z zaproszonym do MDK specjalistą (pedagogiem, psychologiem). | nauczyciele, zaproszeni specjaliści | cały rok | ||
Rozwijanie poszanowania zdrowia swojego i innych oraz troski o jego ochronę. | Rozmowy z wychowankami, odpowiedni dobór tematyki zajęć i jej realizacja. | nauczyciele | cały rok | ||
Podniesienie wiedzy na temat zaburzeń odżywiania na tle psychicznym. | Pogadanki, spotkanie z zaproszonym do MDK specjalistą (pedagogiem, psychologiem). | nauczyciele, zaproszeni specjaliści | cały rok | ||
Kształtowanie postaw ekologicznych. | Zajęcia warsztatowe z wykorzystaniem materiałów do recyclingu, rozmowy z wychowankami. Wyjścia z MDK, wycieczki. | nauczyciele | cały rok | ||
Ugruntowanie wiedzy na temat ochrony klimatu. | Pogadanki, zajęcia warsztatowe. | nauczyciele | cały rok | ||
8. | Profilaktyka uzależnień: dostarczanie wiedzy o zagrożeniach płynących ze stosowania używek oraz środków uzależniających i substancji psychoaktywnych (narkotyków i dopalaczy) oraz leków stosowanych jako środki psychoaktywne. | Propagowanie stylu życia wolnego od używek. | Efektywne wykorzystanie czasu zajęć, rozmowy z wychowankami. | nauczyciele | cały rok |
Uświadomienie wychowankom negatywnego wpływu używek na zdrowie fizyczne i psychiczne oraz społeczne funkcjonowanie człowieka. | Pogadanki, spotkanie z zaproszonym do MDK specjalistą (pedagogiem, psychologiem). Organizacja spektakli o charakterze profilaktycznym, uczestnictwo w takich spektaklach. Praca z tekstem (literatura), projekcje filmowe – profilaktyka przez sztukę. | nauczyciele, zaproszeni specjaliści | cały rok | ||
Wyposażenie wychowanków, rodziców w wiedzę o rodzajach środków odurzających, objawach ich zażywania, zagrożeniach z nich wynikających, sposobach pomocy oraz odpowiedzialności prawnej, konsekwencji używania i posiadania narkotyków. | Pogadanki, spotkanie z zaproszonym do MDK specjalistą (pedagogiem, psychologiem. policjantem). | nauczyciele, zaproszeni specjaliści | cały rok | ||
Kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia przy podejmowaniu decyzji w trudnych sytuacjach. | Wykorzystywanie podczas zajęć metody problemowej, dyskusje, rozmowy z wychowankami. | nauczyciele | cały rok | ||
Informowanie wychowanków i ich rodziców o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli oraz o metodach współpracy placówki z policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią, alkoholizmem. | Rozmowy z wychowankami i rodzicami. | nauczyciele | wrzesień, spotkania z rodzicami | ||
9. | Profilaktyka uzależnień behawioralnych: zapobieganie popadania przez młodzież we współczesne formy uzależnień behawioralnych uzależnienie od komputera i Internetu, fonoholizm). | Wskazywanie sposobów umiejętnego zagospodarowania i aktywnego spędzania czasu wolnego jako alternatywy dla biernego spędzania czasu przy komputerze czy telefonie komórkowym z dostępem do Internetu. | Rozmowy z wychowankami, efektywne wykorzystanie czasu zajęć, wykorzystywanie metod aktywizujących i różnorodnych form zajęć. | nauczyciele | cały rok |
Wyposażenie wychowanków, rodziców w wiedzę na temat współczesnych form uzależnień, niepokojących symptomów, oznak uzależnienia, zagrożeń z nich wynikających oraz sposobów pomocy. | Rozmowy z wychowankami i rodzicami, pogadanki. | nauczyciele | cały rok | ||
Utrwalenie informacji o bezpiecznych zachowaniach podczas korzystania z portali społecznościowych oraz metodach przeciwdziałania cyberprzemocy. | Rozmowy z wychowankami i rodzicami, pogadanki. | nauczyciele | cały rok | ||
10. | Profilaktyka zachowań ryzykownych: zapobieganie podejmowania przez młodzież zachowań ryzykownych typu: wczesna inicjacja seksualna, zagrożenia cywilizacyjne, itp. | Kształtowanie postaw prorodzinnych. | Rozmowy z wychowankami i rodzicami, pogadanki. Uczestniczenie | nauczyciele | cały rok |
Doskonalenie umiejętności rozpoznawania zagrożeń cywilizacyjnych (uzależnienia, sekty subkultury) oraz innych takich jak rasizm, terroryzm. | Rozmowy z wychowankami, pogadanki, prelekcje specjalisty. | nauczyciele, specjaliści zaproszenie do MDK | cały rok | ||
Podniesienie wiedzy i świadomości uczniów na temat chorób przenoszonych drogą płciową oraz HIV/AIDS. | Rozmowy z wychowankami, pogadanki. | nauczyciele | cały rok |
UWAGI:
- Uroczystości, wydarzenia organizowane przez MDK znajdują się w „Kalendarzu imprez MDK na rok szkolny 2022/2023”.
- Program jest spójny z „Planem pracy MDK na rok szkolny 2022/2023”.
- Tematyka i forma zajęć z zakresu profilaktyki powinna być dostosowana do wieku wychowanków.
- E
MIESIĄC | WYDARZENIE |
WRZESIEŃ | 1 września – Dzień Kombatanta, Międzynarodowy Dzień Solidarności z Ofiarami Faszyzmu i Terroryzmu 5 września – Dzień Postaci z Bajek (także 5 listopada) 8 września – Dzień Dobrych Wiadomości, Dzień Walki z Analfabetyzmem, Dzień Marzyciela 9 września – Międzynarodowy Dzień Urody 13 września – Dzień Kolejarza, Dzień Programisty (w latach nieprzestępnych) 15 września – Międzynarodowy Dzień Kropki 16 września – Dzień Warstwy Ozonowej 17 września – Światowy Dzień Sybiraka 18 września – Międzynarodowy Dzień Geologa 19 września – Dzień Dzikiej Flory, Fauny i Naturalnych Siedlisk 21 września – Międzynarodowy Dzień Pokoju na Świecie 22 września – Dzień bez Samochodu 26 września – Europejski Dzień Ptaków 27 września – Światowy Dzień Turystyki, Dzień Podziemnego Państwa Polskiego 28 września – Światowy Dzień Morza 29 września – Dzień Hipochondryka 30 września – Dzień Chłopaka, Międzynarodowy Dzień Tłumacza |
PAŹDZIERNIK | 1 października – Międzynarodowy Dzień Wegetarianizmu, Międzynarodowy Dzień Pracownika Ochrony Zdrowia, Międzynarodowy Dzień Osób Starszych, Światowy Dzień Ptaków, Międzynarodowy Dzień Muzyki, Międzynarodowy Dzień Walki z Wirusowym Zapaleniem Wątroby, Światowy Dzień Wegan 2 października – Międzynarodowy Dzień bez Przemocy 4 października – Międzynarodowy Dzień Zwierząt 9 października – Światowy Dzień Poczty i Znaczka Pocztowego 10 października – Dzień Kolejarza, Europejski Dzień Przeciw Karze Śmierci 12 października – Dzień Bezpiecznego Komputera 13 października – Dzień Ratownika Medycznego, Dzień Dawcy Szpiku, Dzień Garnituru 14 października – Międzynarodowy Dzień Zmniejszania Skutków Klęsk Żywiołowych 15 października – Światowy Dzień Białej Laski, Dzień Dziecka Utraconego, Międzynarodowy Dzień Kobiet Wiejskich 16 października – Światowy Dzień Żywności, Dzień Papieża Jana Pawła II 17 października – Międzynarodowy Dzień Walki z Ubóstwem 18 października – Dzień Łącznościowca, Dzień Poczty Polskiej (Dzień Listonosza) 22 października – Światowy Dzień Osób Jąkających się, Dzień Caps Locka 24 października – Międzynarodowe Święto Roweru, Międzynarodowe Święto Uciekających na Rowerze. 25 października – Dzień Kundelka, Dzień Ustawy o Ochronie Zwierząt 26 października – Światowy Dzień Donacji i Transplantacji 27 października – Światowy Dzień Dziedzictwa Audiowizualnego 30 października – Dzień Spódnicy |
LISTOPAD | 1 listopada – Światowy Dzień Wegan 5 listopada – Dzień Postaci z Bajek (także 5 września) 6 listopada – Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Eksploatacji Środowiska Naturalnego podczas Wojen i Konfliktów Zbrojnych 10 listopada – Dzień Młodzieży, Dzień Jeża 12 listopada – Światowy Dzień Bicia Rekordów 14 listopada – Dzień Seniora 16 listopada – Dzień Tolerancji 17 listopada – Dzień Studenta, Dzień bez Długów 18 listopada – Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu 21 listopada – Dzień Pracownika Socjalnego, Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień 22 listopada – Dzień Kredki 23 listopada – Dzień Licealisty 24 listopada – Katarzynki 25 listopada – Dzień Pluszowego Misia, Dzień bez Futra, Dzień Tramwajarza, Dzień Kolejarza, Międzynarodowy Dzień Eliminacji Przemocy wobec Kobiet 30 listopada – Dzień Białych Skarpetek |
GRUDZIEŃ | 1 grudnia – Światowy Dzień Walki z AIDS 2 grudnia – Światowy Dzień Walki z Uciskiem 3 grudnia – Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych, Dzień Naftowca i Gazownika 4 grudnia – Barbórka, Dzień Wojsk Rakietowych i Artylerii 5 grudnia – Międzynarodowy Dzień Wolontariusza 6 grudnia – Dzień Anioła 13 grudnia – Dzień Księgarza, Dzień Telewizji dla Dzieci 15 grudnia – Dzień Ludwika Zamenhofa 17 grudnia – Dzień bez Przekleństw 18 grudnia – Międzynarodowy Dzień Emigrantów 19 grudnia – Dzień Wiecznie Zielonych Roślin 20 grudnia – Dzień Ryby 23 grudnia – Światowy Dzień Snowboardu 24 grudnia – Dzień Raju 28 grudnia – Międzynarodowy Dzień Pocałunku 29 grudnia – Dzień Narodzin Niedźwiedzi Polarnych |
STYCZEŃ | 1 stycznia – Światowy Dzień Pokoju, Dzień Domeny Publicznej 6 stycznia – Dzień Filatelisty 7 stycznia – Dzień Dziwaka 9 stycznia – Dzień Ligi Ochrony Przyrody 11 stycznia – Dzień Wegetarian 13 stycznia – Dzień Wzajemnej Adoracji 14 stycznia – Dzień Ukrytej Miłości, Dzień Osób Nieśmiałych 15 stycznia – Dzień Wikipedii 16 stycznia – Dzień Pikantnych Potraw 17 stycznia – Dzień Dialogu z Judaizmem 18 stycznia – Dzień Kubusia Puchatka 20 stycznia – Dzień Bigosu 21 stycznia – Dzień Babci 22 stycznia – Dzień Dziadka, Dzień Jedności Ukrainy 23 stycznia – Dzień bez Opakowań Foliowych 24 stycznia – Światowy Dzień Środków Masowego Przekazu 26 stycznia – Dzień Transplantacji 27 stycznia – Dzień Dialogu z Islamem, Międzynarodowy Dzień Pamięci Ofiar Holokaustu 28 stycznia – Międzynarodowy Dzień Mobilizacji przeciwko Wojnie Nuklearnej 31 stycznia – Międzynarodowy Dzień Przytulania (obchodzony także 24 czerwca) |
LUTY | 2 lutego – Dzień Pozytywnego Myślenia, Światowy Dzień Mokradeł, Dzień Handlowca, Dzień Świstaka (w USA) 4 lutego – Międzynarodowy Dzień Walki z Rakiem (wg niektórych źródeł 6 lutego) 7 lutego – Dzień Najwyższej Izby Kontroli 9 lutego – Międzynarodowy Dzień Pizzy 10 lutego – Dzień Dyplomaty 11 lutego – Światowy Dzień Chorego 13 lutego – Światowy Dzień Radia 14 lutego – Walentynki – Międzynarodowy Dzień Zakochanych, Dzień Chorych na Padaczkę 15 lutego – Dzień Singla, Światowy Dzień Młodzieży Prawosławnej 16 lutego – Międzynarodowy Dzień Listonoszy i Doręczycieli Przesyłek 17 lutego – Dzień Kota 20 lutego – Światowy Dzień Sprawiedliwości Społecznej 21 lutego – Międzynarodowy Dzień Dziedzictwa Językowego, Dzień Walki z Reżimem Kolonialnym 22 lutego – Dzień Myśli Braterskiej, Europejski Dzień Ofiar Przestępstw 23 lutego – Międzynarodowy Dzień Pomocy Potrzebującym, Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją 26 lutego – Dzień Dinozaura 27 lutego – Dzień Niedźwiedzia Polarnego 28 lutego – Dzień Chorób Rzadkich 29 lutego – Dzień Roku Przestępnego |
MARZEC | 1 marca – Międzynarodowy Dzień Walki przeciwko Zbrojeniom Atomowym, Światowy Dzień Obrony Cywilnej, Światowy Dzień Świadomości Autoagresji, Dzień Puszystych, Dzień Piegów, Dzień Żołnierzy Wyklętych 3 marca – Międzynarodowy Dzień Pisarzy 4 marca – Kaziuki 5 marca – Dzień Dentysty 6 marca – Europejski Dzień Logopedy, Dzień Czystego Stołu 8 marca – Dzień Kobiet 10 marca – Dzień Mężczyzny 12 marca – Dzień Matematyki 14 marca – Dzień Liczby Pi 15 marca – Światowy Dzień Praw Konsumenta, Europejski Dzień Konsumenta, Światowy Dzień Choroby Alzheimera 17 marca – Światowy Dzień Morza, Dzień Św. Patryka 18 marca – Europejski Dzień Mózgu 19 marca – Dzień Wędkarza 20 marca – Dzień Bez Mięsa 21 marca – Dzień Wagarowicza, Światowy Dzień Zespołu Downa, Międzynarodowy Dzień Poezji, Światowy Dzień Lasu, Światowy Dzień Walki z Dyskryminacją Rasową 22 marca – Światowy Dzień Wody, Dzień Ochrony Bałtyku 23 marca – Światowy Dzień Meteorologii (wg niektórych źródeł obchodzony 24 marca, Dzień Windy, Dzień Przyjaźni Polsko-Węgierskiej 24 marca – Narodowy Dzień Życia, Dzień Walki z Gruźlicą 27 marca – Międzynarodowy Dzień Teatru |
KWIECIEŃ | 1 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Ptaków 2 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Książki Dla Dzieci, Światowy Dzień Wiedzy o Autyzmie 5 kwietnia – Dzień Leśnika i Drzewiarza, Dzień Bez Makijażu, Dzień Grzeczności za Kierownicą 7 kwietnia – Dzień Pracownika Służby Zdrowia 8 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Romów 11 kwietnia – Dzień Radia, Dzień Osób z Chorobą Parkinsona 12 kwietnia – Dzień Czekolady, Międzynarodowy Dzień Lotnictwa i Kosmonautyki, Dzień Ptaków Wędrownych, Dzień Czystych Okien 13 kwietnia – Światowy Dzień Pamięci Ofiar Katynia 14 kwietnia – Dzień Ludzi Bezdomnych 15 kwietnia – Światowy Dzień Trzeźwości 18 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków, Światowy Dzień Krótkofalowca, Dzień Pacjenta w Śpiączce 20 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Wolnej Prasy 22 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Matki Ziemi 23 kwietnia – Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, Dzień Koni 24 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Solidarności Młodzieży, Międzynarodowy Dzień Przeciwko Wiwisekcji 26 kwietnia – Dzień Drzewa, Dzień Drogowca i Transportowca 27 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, Światowy Dzień Grafika i Rysunku Graficznego 28 kwietnia – Dzień Ziemi, Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków przy Pracy 29 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Tańca |
MAJ | 1 maja – Święto Pracy 2 maja – Święto Polskiej Flagi, Dzień Polonii i Polaków za Granicą 3 maja – Dzień Słońca, Dzień bez Komputera, Dzień Chorych na Astmę i Alergię 4 maja – Międzynarodowy Dzień Gwiezdnych Wojen, Międzynarodowy Dzień Strażaka, Dzień Hutnika, Dzień Kominiarza, Dzień Garncarza, Dzień Piekarza 8 maja – Dzień Bibliotekarza i Bibliotek 13 maja – Światowy Dzień Chorego 14 maja – Dzień Farmaceuty 15 maja – Święto Polskiej Muzyki i Plastyki, Dzień Niezapominajki 17 maja – Międzynarodowy Dzień Telekomunikacji 18 maja – Międzynarodowy Dzień Muzeów 21 maja – Światowy Dzień Rozwoju Kulturalnego, Dzień Kosmosu 22 maja – Dzień Praw Zwierząt 25 maja – Dzień Mleka, Dzień Ręcznika 27 maja – Dzień Samorządu Terytorialnego 31 maja – Dzień Pracownika Przemysłu Spożywczego, Dzień Bociana Białego, Światowy Dzień bez Tytoniu (dawniej obchodzony 7 kwietnia) |
CZERWIEC | 1 czerwca – Święto Bułki, Dzień Dziecka, Dzień bez Alkoholu, Światowy Dzień Mleka 2 czerwca – Dzień Leśnika, Dzień Sąsiada, Dzień bez Krawata 3 czerwca – Dzień Dobrej Oceny 4 czerwca – Dzień Drukarza, Dzień Demokracji 5 czerwca – Dzień Ochrony Środowiska 6 czerwca – Dzień bez Samochodu 7 czerwca – Dzień Chemika 8 czerwca – Dzień Informatyka 9 czerwca – Dzień Przyjaciela 13 czerwca – Święto Dobrych Rad 14 czerwca – Dzień Dziennikarza Obywatelskiego, Światowy Dzień Krwiodawstwa 15 czerwca – Dzień Wiatru 16 czerwca – Międzynarodowy Dzień Pomocy Dzieciom Afrykańskim 17 czerwca – Dzień Walki z Pustynnieniem i Suszami 18 czerwca – Dzień Ewakuacji 20 czerwca – Światowy Dzień Uchodźcy 21 czerwca – Święto Muzyki, Dzień Deskorolki 22 czerwca – Światowy Dzień „Garbusa”, Dzień Kultury Fizycznej 23 czerwca – Dzień Ojca, Dzień Służby Publicznej 24 czerwca – Światowy Dzień Chorych na Osteoporozę, Dzień Przytulania 25 czerwca – Dzień Stoczniowca, Światowy Dzień Smerfa 26 czerwca – Międzynarodowy Dzień Solidarności z Osobami Uzależnionymi od Narkotyków, Międzynarodowy Dzień Pomocy Ofiarom Tortur 27 czerwca – Światowy Dzień Rybołówstwa, Dzień Walki z Cukrzycą 28 czerwca – Narodowy Dzień Pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 29 czerwca – Dzień Marynarki Wojennej, Dzień Ratownika WOPR 30 czerwca – Dzień Motyla Kapustnika |
„Program wychowawczo-profilaktyczny MDK im. Jaworzniaków w Jaworznie na rok szkolny 2022/2023” został uchwalony przez Radę Rodziców MDK w porozumieniu z Radą Pedagogiczną MDK im. Jaworzniaków w Jaworznie w dniu 14.09.2022 r.