SZEŚĆ DNI Z CERAMIKĄ

W sali 302 na początku sierpniowych, na nieco ponadtygodniowych zajęć wakacyjnych zajmowaliśmy się podróżami nie tylko w ceramice. Zaczęliśmy od regulaminu pracowni, przepisów BHP oraz zapoznania się ze wszystkimi uczestnikami zajęć w różnym wieku. Zanim przystąpiliśmy do działań w glinie integrowaliśmy się podczas wspólnych zabaw, gier logicznych oraz krótkich  rebusów. Pierwsze zajęcia powiodły nas w podróż balonem. Każdy z uczestników samodzielnie wykonał projekt według określonego szablonu z balonem oraz wylosowanym przez siebie” tematem kompozycji” zdobiącym czaszę balonu. Zapoznaliśmy się z zestawem narzędziowym ( szmatka, dystanse, wałek), który jest niezbędny do realizacji płaską techniką lepienia.
Zwaną „techniką z płata”, aby w prosty i przystępny sposób można było wykonać pierwszą realizację w glinie – dotyczyło to zwłaszcza osób pracujących w ceramicznej masie po raz pierwszy.
Zajęcia w dniu następnym były nieco bardziej wymagające. Zaczęliśmy od integracji podczas gry „kościami opowieści” – w oryginale nazwa gry: Story Cubes. Gra polega na rzucaniu kostkami, na których znajdują się różne motywy graficzne, z których trzeba utworzyć historię. Można tworzyć tyko pojedyncze wyrazy lub całe zdania na podstawie wylosowanych obrazków z kostek.Wszystko zależy od ilości kostek wykorzystanych podczas gry. My zaczynaliśmy od 1 kostki i zwiększaliśmy stopniowo stopień trudności do 5.Podczas tej zabawy powstały dwie niezwykle ciekawe opowiastki, których autorami są młodzi ceramicy. Historyjki „Zły Harry Potter” i ”Kaboom x 2” zostały wymyślone przez dwie niezależne grupy.
Niebawem przybliżymy ich treść na naszej stronie FB.
 Aby rozwijać integrację i usprawnić pracę w grupie dzieci i młodzież wykonywali ceramiczne prace w parach. Tematem było: „Owocowe kółko, krzyżyk”. Każda para losowała temat z owocem i realizowała go według własnego pomysłu, uwzględniając wymiar planszy do gry. Łączyliśmy dwie techniki lepienia technikę z płata oraz technikę lepienia przestrzennego. Prace zostały ozdobione glinkami kolorowymi.
Kolejne dni to wyprawy do lasu, parku i na plac zabaw oraz duży projekt w podziale na 2 grupy. Każda z grup miała lidera, z którym robili wspólny projekt, omawiali wszystkie szczegóły i wyjaśniali spory. Inspiracji szukaliśmy w lesie, gdyż tematem trzydniowej, intensywnej pracy były „Leśne duchy”. Każda z grup stworzyła dwa, niezależne projekty, według  których przystąpiły do realizacji w glinie. Lider przydzielał określone zadania i był odpowiedzialny za cały projekt od początku do końca. Powstały wspaniałe realizacje w glinie z wykorzystaniem roślin, zebranych podczas spacerów po lesie z dwiema dobrze współpracującymi grupami.

Małgorzata Wosik

Post Author: MDK

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.