MłoDeK – Od września objęła Pani stanowisko dyrektora MDK. Jakie cele postawiła Pani przed sobą?
Dyr. Lucyna Stanisławska – Młodzieżowy Dom Kultury jest jednostką oświatową, placówką wychowania pozaszkolnego, zatem główny cel pracy wynika przede wszystkim z jej ustawowego celu istnienia. Są to działania edukacyjne, wychowawcze, kulturalne, profilaktyczne, prozdrowotne czy sportowe. Prowadzimy zajęcia wspierające rozwój dzieci i młodzieży, których nadrzędnym celem jest rozwijanie zainteresowań i uzdolnień. Nasze działania mają również wpływ na kształtowanie umiejętności spędzania czasu wolnego i przygotowują do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym.
M – Jakie cele wynikają z tej wizji?
Dyr. Lucyna Stanisławska – Jesteśmy instytucją zapewniającą przyjazne warunki pracy, profesjonalną i pełną zapału kadrę pedagogiczną otwartą na każdego wychowanka. Naszymi celami są: możliwość dawania równych szans dzieciom i młodzieży, możliwość stwarzania warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości, wrażliwości, kreatywności, kształtowanie do krytycznego myślenia i umiejętności współpracy, kreowanie umiejętności funkcjonowania w społeczeństwie i zmieniającym się świecie. A co najważniejsze kształtowanie świadomego odbiorcę kultury.
M – Jakie kierunki rozwoju w poszczególnych obszarach Pani przewiduje?
Dyr. Lucyna Stanisławska – Jeśli chodzi o bazę, uważam, że MDK powinien być miejscem zaspokajającym potrzebę bezpieczeństwa oraz umożliwiającym realizację zadań edukacyjnych. Placówka jest miejscem bezpiecznym, ale może osiągnąć stan, w którym wszyscy będą się czuli komfortowo w naszej placówce. Dobrym pomysłem było stworzenie strefy wypoczynku dla rodziców i młodzieży, w której mogą również pracować. Kolejnym etapem będzie zaaranżowanie przestrzeni coworkingowej – to zadanie realizuję już od roku.
Zamierzam również wprowadzić pewne zmiany w modelu zarządzania. W placówce będzie dominować koncepcja progresywistyczna, to znaczy placówka powinna funkcjonować na zasadzie współpracy i współdziałania wszystkich pracowników, rodziców i wychowanków. Ważne jest, aby Samorząd Wychowanków i Rada Rodziców czuli się współgospodarzami MDK i mieli wpływ na jego ofertę.
W obszarze kształcenia sformułowałam kierunek działania w następujący sposób: Kształcenie w placówce jest odpowiedzią na potrzeby wychowanków, program jest zmieniany przez środowisko i zarazem zmierza do ulepszenia środowiska. Dobrym przykładem są działania MDK związane z wojną w Ukrainie, gdy zorganizowaliśmy w szybkim tempie zajęcia dla dzieci i młodzieży. Uważam, że placówka wychowania pozaszkolnego powinna angażować się w ochronę najmłodszych, ponieważ zmiany społeczne (pandemia, wojna) uderzają najsilniej w psychikę dzieci i młodzieży. Bez wątpienia dla realizacji celów MDK cenna jest współpraca ze środowiskiem lokalnym. Działania te dotyczą współpracy z pedagogami szkolnymi, wychowawcami klas oraz instytucjami kultury w mieście np. Miejską Biblioteką Publiczną, ATElier Kultury, MCKiS czy Muzeum m. Jaworzna.
M – Jaka jest i jaka będzie oferta Domu Kultury dla jaworznickich dzieci i młodzieży?
Dyr. Lucyna Stanisławska – Mamy bardzo bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych – to 54 koła naukowe, sportowe i artystyczne, w których uczestnictwo ponad tysiąca dwustu wychowanków dowodzi, że spełniamy oczekiwania młodych ludzi. W budynku przy ul. Inwalidów Wojennych 2 funkcjonuje kilkanaście specjalistycznych pracowni. Jako przykład podam salę gimnastyczną ze ścianką wspinaczkową, akustyczną salę muzyczną, sale taneczne z lustrami, pracownię z profesjonalnym piecem ceramicznym czy studio radiowe. Bogata oferta, różnorodne i co najważniejsze, atrakcyjne, formy zajęć pozwalają na wybór zgodny z zainteresowaniami i oczekiwaniami młodych ludzi. Brak przymusu i oceniania pomaga w pełni zaangażować się w wybraną dziedzinę. Praca w grupie przyczynia się do rozwoju empatii i reguł życia społecznego. Uczestnictwo w zajęciach przynosi pozytywne efekty również w kształceniu szkolnym. Rezultatem jest rozwój intelektualny, estetyczny i fizyczny młodego człowieka zgodnie z naszym hasłem – my nie oceniamy, my doceniamy.
Warunkiem efektywnego funkcjonowania placówki jest wysoki poziom usług edukacyjnych.
Jako dyrektor zamierzam kontynuować działania podjęte przez mojego poprzednika, wprowadzając niezbędne zmiany w niektórych aspektach. Działalność placówki pragnę oprzeć na modelu kierowania zespołowego, aby wszyscy – pracownicy, rodzice i wychowankowie czuli się jej współtwórcami. By uczestniczyli w tym procesie wychowankowie, nauczyciele i inni pracownicy, a a wspierali go rodzice i przedstawiciele środowiska lokalnego. Zadbam również o budowanie pozytywnego wizerunku Młodzieżowego Domu Kultury w środowisku poprzez promocję podejmowanych zadań. Jestem przekonana, że dzięki tym działaniom Młodzieżowy Dom Kultury im. Jaworzniaków jeszcze mocniej zapisze się w świadomości mieszkańców Jaworzna jako placówka o znaczącej funkcji w wychowaniu i edukacji artystycznej dzieci i młodzieży.