Witam, kontynuujemy temat asekuracji, bo można pokusić się na wiele, ale u podstaw musi leżeć bezpieczeństwo.Wymagania dotyczące miejsca prowadzenia zajęć oraz sprzętu.
Miejsce zajęć:
Miejscem zajęć jest sztuczna ściana wspinaczkowa pionowa, wyposażona w wygodne chwyty / drogi co najwyżej trójkowe/.
Wysokość ściany do 8 metrów. Odległości pomiędzy zespołami ćwiczącymi powinny zapewniać wygodę wspinaczom – zalecam odległość przynajmniej 2m.
Do ćwiczeń symulacyjnych można wykorzystać drabinki gimnastyczne, również do tych ćwiczeń uczeń powinien mieć zapewnioną rezerwę liny – około 5 metrów.
Doświadczenie wskazuje aby podczas wstępnego okresu szkolenie odsunąć linę od ściany, może to być wariant bramki prostopadłej, można to rozwiązać prowadząc linę przez dwa punkty asekuracyjne. W dalszym ciągu nauki należy przećwiczyć wariant z „klasycznym” punktem asekuracyjnym.
Wymagania sprzętowe:
Zestaw sprzętu potrzebnego na zespól dwuosobowy:
– uprząż asek. biodrowa ……….. 2 szt.
– przyrząd asekuracyjny /kubek/
z karabinkiem typu twist ………… 2 szt.
– lina stanowiskowa z rezerwą luzu ……. ok. 5 m.
– zalecane jest zamontowanie symulacyjnego stanowiska ćwiczebnego na wysokości 3 – 4 m., np. na pierwszym spicie / do tego wykorzystamy dodatkową linę plus dwa karabinki zakręcane/.
Opis ćwiczenia
Uczniowie poznają zasadę funkcjonowania i prowadzenia asekuracji w układzie wędki. Pokaz prowadzi instruktor . Uczniowie ćwiczą w zespołach dwuosobowych . W pierwszym okresie uczą się czynności wybierania, blokowania i podawania liny w sytuacji symulacyjnej, przygotowanej np. na ruchomym stanowisku asekuracyjnym w pierwszym spicie na ścianie. Następnie / tylko i wyłącznie po akceptacji instruktora/ asekurują się nawzajem podczas wspinaczki na łatwych drogach .
Jaki wynik jest oczekiwany?
Uczniowie powinni opanować technikę obsługi stanowiska asekuracyjnego : postawa asekuranta, komendy oraz zasady posługiwania się przyrządem asekuracyjnym . Uczeń po zakończeniu ćwiczenia powinien być przygotowany do samodzielnego asekurowania partnera.
Czynności powinny być wykonywane poprawnie, płynnie bez okazywania przez asekuranta strachu, nerwowych ruchów lub braku zdecydowania. Dopuszcza się niedokładności wykonania tego ćwiczenia pod warunkiem pełnej kontroli ubezpieczania np. poprzez komunikację ze wspinaczem / np. poleca zwolnienie tempa wspinania /.
Instruktor powinien zwrócić uwagę na następujące błędy i niedociągnięcia:
puszczanie liny blokującej,przesuwanie dłoni na tejże linie,wykonywanie niepotrzebnych ruchów – „przyruchów”,braku koncentracji i braku należytej uwagi przy wykonywanych czynnościach asekuracji partnera, nonszalancji widocznej w ruchach i podejściu do wykonywanej czynności, innych zachowań świadczących o niezrozumieniu istoty asekuracji partnera.
Czas trwania zajęć.
Na zajęcia przeznaczamy 2 x 45 minut z przerwą relaksacyjną 10 minut. Jest to ilość czasu jaką poświęcamy na jedne zajęcia .
Ponieważ kształtowanie nawyków jest procesem wymagającym dłuższego okresu czasu, naukę asekuracji kontynuujemy na kilku zajęciach / 3 – 4/, a w miarę potrzeby nawet dłużej. Na poprawność wykonywanych czynności zwracamy uwagę przez cały okres szkolenia.
Szczególną uwagę zwracamy zwłaszcza na młodszych adeptów wspinaczki / 15 – 16 lat / i tym nie ufamy przez cały okres szkolenia.
Stosowane metody.
Do nauczania czynności obsługi stanowiska asekuracyjnego i przyrządu stosowana będzie
metoda analityczna.
Opracował, G.Tucki