Statut MDK 2025

STATUT MŁODZIEŻOWEGO
DOMU KULTURY IM. JAWORZNIAKÓW W JAWORZNIE Podstawy prawne:
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.)
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.)
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2230).
DZIAŁ I
Przepisy ogólne
Rozdział 1
Informacje ogólne o placówce
- Młodzieżowy Dom Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie zwany MDK jest publiczną placówką oświatowo-wychowawczą:
- prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie;
- przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
- Siedzibą placówki jest budynek przy ulicy Inwalidów Wojennych 2 w Jaworznie, gmina Jaworzno, powiat Jaworzno, województwo śląskie.
- Organem prowadzącym jest Gmina Jaworzno z siedzibą w Jaworznie.
- Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Śląski Kurator Oświaty.
- Młodzieżowy Dom Kultury w Jaworznie nosi imię Jaworzniaków.
- Młodzieżowy Dom Kultury im. Jaworzniaków używa nazwy: Młodzieżowy Dom Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie.
- Młodzieżowy Dom Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie obejmuje swoją działalnością dzieci i młodzież z terenu miasta Jaworzna, zwanych dalej wychowankami.
- Uczestnikami zajęć mogą być dzieci i młodzież spoza Jaworzna, zgodnie z zasadami rekrutacji.
- Uczestnikami zajęć mogą być dzieci i młodzież do 25 roku życia.
- Młodzieżowy Dom Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie wykonuje swoje zadania z uwzględnieniem potrzeb środowiska lokalnego.
- Młodzieżowy Dom Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie może realizować zadania także poza swoją siedzibą, o której mowa w §1 ust. 2.
- Placówka używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami. Treść podłużnej pieczęci jest następująca:
Młodzieżowy Dom Kultury
- „Jaworzniaków” w Jaworznie
- Inwalidów Wojennych 2,
43-600 Jaworzno
NIP 632-190-11-41 Regon:271590891
- 2.
- Ilekroć w statucie jest mowa o MDK rozumie się przez to Młodzieżowy Dom Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie.
- Ilekroć w statucie jest mowa o dyrektorze należy przez to rozumieć dyrektora Młodzieżowego Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie.
- Ilekroć w statucie jest mowa o Radzie Pedagogicznej należy przez to rozumieć radę pedagogiczną Młodzieżowego Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie.
- Ilekroć w statucie jest mowa o Radzie Rodziców należy przez to rozumieć radę rodziców Młodzieżowego Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie.
- Ilekroć w statucie jest mowa o Samorządzie Wychowanków należy przez to rozumieć samorząd wychowanków Młodzieżowego Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie.
- Ilekroć w statucie jest mowa o rodzicach należy przez to rozumieć rodziców i opiekunów prawnych wychowanków Młodzieżowego Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie.
- Ilekroć w statucie jest mowa o wychowankach należy przez to rozumieć uczestników zajęć w Młodzieżowym Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie.
Rozdział 3
Wizja i misja MDK
- 3.
- Wizja MDK:
- MDK stwarza dla wychowanków i ich rodziców, pracowników placówki oraz członków środowiska lokalnego i wszystkich gości miejsce bezpieczne, dostępne dla osób o szczególnych potrzebach;
- zapewnia wychowankom i wszystkim pracownikom możliwość samorealizacji iosiągnięcia satysfakcji z pracy, działalności;
- zapewnia wychowankom i ich rodzicom, pracownikom placówki oraz członkom środowiska lokalnego możliwość udziału w życiu kulturalnym placówki, miasta i regionu;
- rozwija talenty, zainteresowania i umiejętności wychowanków w przyjaznej atmosferze swobodnej działalności twórczej;
- przygotowuje do zmian społecznych i przy jednoczesnym zachowaniu szacunku wobec istniejącej kultury, będącej częścią kultury europejskiej;
- przygotowuje do funkcjonowania w społeczeństwie poddanym zmianom cywilizacyjnym.
- Misja MDK:
- MDK rozwija umiejętność krytycznego myślenia wychowanków;
- rozbudza ich ciekawość poznawczą i kształtować umiejętność samodzielnego uczenia się;
- pogłębia i poszerza wiedzę wykraczającą poza programy szkolne;
- realizuje i upowszechnia formy wychowania dla demokracji;
- kształtuje efektywne komunikowanie się;
- kształtuje umiejętność budowania udanych relacji z ludźmi;
- kształtuje podejmowania decyzji, radzenia sobie ze stresem;
- kształtuje poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur;
- kształtuje właściwy stosunek do środowiska naturalnego;
- promuje szacunek dla każdego człowieka i jego godności osobistej, akceptację inności;
- motywuje wychowanków do wysiłku i pracy nad sobą;
- promuje zdrowy styl życia;
- zapobiega patologiom i uzależnieniom oraz przeciwdziałać agresji;
- integruje dzieci i młodzieży niepełnosprawną;
- przygotowuje do bezpiecznego funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym.
Rozdział 4
- 4.
- Cele MDK:
- rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, doskonalenie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy wychowanków;
- kształtowanie umiejętności spędzania czasu wolnego;
- kształtowanie poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur;
- przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym;
- organizowanie imprez, w szczególności przeglądów, wystaw, festiwali;
- organizowanie wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży;
- podejmowanie działań alternatywnych wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniami i niedostosowaniem społecznym;
- zapewnienie możliwości kształcenia, wychowania i opieki wychowanków będących obywatelami Ukrainy.
- Zadania MDK:
- organizowanie imprez, konkursów, festiwali, wystaw przeglądów, pokazów, różnorodnych form wypoczynku;
- prowadzenie działalności na rzecz wychowanków potrzebujących pomocy socjalnej, terapeutycznej w tym psychologiczno-pedagogicznej i logopedycznej;
- pozyskiwanie dodatkowych źródeł finansowania działalności MDK;
- organizowanie spotkań z rodzicami wychowanków oraz przedstawicielami środowiska lokalnego, mających na celu wspieranie procesu wychowania i działań MDK na rzecz podnoszenia jakości pracy placówki;
- zachęcanie rodziców do aktywnego uczestnictwa w działaniach placówki;
- udział wychowanków w przedsięwzięciach i imprezach organizowanych przez inne placówki lub instytucje;
- udział w wychowanków w wymianach międzynarodowych w ramach różnych programów edukacyjnych;
- współpraca w działaniu na rzecz środowiska lokalnego;
- współpraca z innymi instytucjami na rzecz wychowanków będących obywatelami Ukrainy.
DZIAŁ II
Sposoby realizacji zadań MDK
Rozdział 1
Informacje wstępne
- 5.
- Praca dydaktyczna prowadzona jest na podstawie programów autorskich opracowanych przez nauczycieli.
- W realizacji zadań MDK respektuje zobowiązania wynikające w szczególności z: Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ, Konwencji o Prawach Dziecka.
Rozdział 2
Programy nauczania
- 6.
- W Młodzieżowym Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie obowiązują programy własne, opracowane przez nauczycieli prowadzących zajęcia.
- Zaproponowany przez nauczyciela program własny musi być dostosowany do potrzeb edukacyjnych wychowanków, dla których jest przeznaczony i uwzględniać warunki dydaktyczne i lokalowe placówki, zainteresowania i możliwości wychowanków.
- Program nauczania zawiera:
- cele główne;
- szczegółowe cele kształcenia i wychowania;
- treści nauczania;
- metody i formy pracy;
- ewaluację programu.
- Dyrektor placówki dokonuje analizy formalnej programu nauczania zaproponowanego przez nauczyciela. W przypadku wątpliwości dyrektor może zasięgnąć opinii doradcy metodycznego lub innego nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony.
- Program nauczania do użytku wewnętrznego dopuszcza dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w terminie do 31 sierpnia każdego roku szkolnego. Dopuszczone programy nauczania stanowią „Zestaw programów własnych MDK”. Numeracja programów zawiera numer kolejny, pod którym został zarejestrowany program w zestawie, symboliczne oznaczenie placówki, oznaczenie odnoszące się do charakteru zajęć (artystyczne – A, naukowe – N, sportowe – S) oraz datę obowiązywania (rok szkolny), np. 1/MDK/A/2022/2023.
- Dopuszczone programy nauczania podlegają ewaluacji po każdym roku pracy. Ewaluacji dokonują autorzy programu.
Rozdział 2
- 7.
Program wychowawczo-profilaktyczny
Proces wychowawczy prowadzony jest w MDK zgodnie z „Programem wychowawczo-profilaktycznym Młodzieżowego Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie”.
- 8.
- Program wychowawczo-profilaktyczny opracowuje zespół składający się z nauczycieli wskazanych przez dyrektora MDK i przedstawicieli Rady Rodziców.
- Program wychowawczo-profilaktyczny opracowuje się po dokonanej diagnozie sytuacji wychowawczej w placówce, zdiagnozowaniu potrzeb wychowanków i rodziców, z uwzględnieniem dojrzałości psychofizycznej uczniów.
- 9.
- Program wychowawczo-profilaktyczny uchwala Rada Rodziców w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego, po wcześniejszym uzyskaniu porozumienia z Radą Pedagogiczną.
- W przypadku, gdy w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego Rada Rodziców nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego, program ten ustala dyrektor MDK w uzgodnieniu z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny.
- Program ustalony przez dyrektora MDK obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
- 10.
- Placówka prowadzi działalność z zakresu profilaktyki poprzez:
- organizację czasu wolnego dla dzieci i młodzieży;
- realizację przyjętego programu wychowawczo-profilaktycznego;
- rozpoznawanie i analizowanie indywidualnych potrzeb i problemów wychowanków;
- promocję aktywności fizycznej;
- promocję zdrowia, zasad poprawnego żywienia;
- prowadzenie profilaktyki uzależnień.
Rozdział 3
Organizacja i świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- 11.
- W placówce organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc udzielana jest wychowankom i rodzicom.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na:
- rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków;
- rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanków;
- rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie wychowanka w placówce;
- stwarzaniu warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu placówki i w życiu oraz w środowisku społecznym;
- wspieraniu wychowanków z wybitnymi uzdolnieniami;
- prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków i rodziców;
- podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole realizowana przez każdego nauczyciela w bieżącej pracy z uczniem polega w szczególności na:
- rozpoznawaniu sposobu uczenia się wychowanka i stosowanie skutecznej metodyki nauczania;
- indywidualizacji pracy na zajęciach;
- dostosowanie warunków nauki do potrzeb psychofizycznych wychowanka.
- Zasady dotyczące zabezpieczenia małoletnich przed wszelkimi formami krzywdzenia, zaniedbania, wykorzystania czy przemocy opisane są w dokumencie „Standardy ochrony małoletnich w Młodzieżowym Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie”.
DZIAŁ III
Organy MDK i ich kompetencje
- 11.
1. Organami MDK są:
- Dyrektor;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców;
- Samorząd Wychowanków.
- Każdy z wymienionych organów w ust. 1 działa zgodnie z ustawą Prawo oświatowe oraz ustawą o systemie oświaty. Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze Statutem MDK.
- 12.
- W placówce utworzone zostały za zgodą organu prowadzącego stanowisko wicedyrektora oraz stanowisko kierownika. Zakres ich obowiązków i kompetencji określa dyrektor placówki.
- Powoływania i odwoływania na stanowisko wicedyrektora i kierownika dokonuje dyrektor placówki.
Rozdział 1
Dyrektor
- 13.
Dyrektor MDK:
- kieruje placówką;
- jest osobą działającą w imieniu pracodawcy;
- sprawuje nadzór pedagogiczny nad placówką;
- jest przewodniczącym rady pedagogicznej;
- wykonuje zadania administracji publicznej w zakresie określonym ustawą.
- 14.
Dyrektor kieruje bieżącą działalnością placówki, reprezentuje ją na zewnątrz. Jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w MDK.
- 15.
Ogólny zakres kompetencji, zadań i obowiązków dyrektora określa ustawa Prawo oświatowe i ustawa o systemie oświaty i inne przepisy szczegółowe.
- 16.
- Dyrektor kieruje działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w szczególności:
- kształtuje twórczą atmosferę pracy, stwarza warunki sprzyjające podnoszeniu jakości pracy;
- przewodniczy radzie pedagogicznej, przygotowuje i prowadzi posiedzenia rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady pedagogicznej;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
- sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami;
- przedkłada Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w ciągu roku ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły;
- dba o autorytet członków rady pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczyciela;
- współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Wychowanków;
- stwarza warunki do działania w placówce wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej placówki;
- dopuszcza do użytku w MDK programy nauczania, po zaopiniowaniu ich przez Radę Pedagogiczną;
- wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z prawem i zawiadamia o tym organ prowadzący i nadzorujący;
- przedstawia do 31 sierpnia każdego roku szkolnego wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;
- inspiruje nauczycieli do innowacji pedagogicznych, wychowawczych i organizacyjnych;
- stwarza warunki umożliwiające podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej uczniom;
- współdziała ze szkołami wyższymi w sprawie organizacji praktyk studenckich;
- współdziała ze szkołami średnimi w sprawie organizacji praktyk uczniowskich;
- za zgodą rodziców oraz nieletniego ucznia stosuje środki oddziaływania wychowawczego określone w przepisach prawa, w przypadku, gdy nieletni uczeń wykazuje przejawy demoralizacji lub dopuścił się czynu karalnego na terenie placówki; zastosowanie środka oddziaływania wychowawczego nie wyklucza jednoczesnego zastosowanie kary ujętej w niniejszym statucie;
- ustala organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni, w sytuacjach wskazanych w przepisach prawa. Zajęcia organizowane są nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć. O sposobie lub sposobach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dyrektor informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz organ prowadzący placówkę;
- modyfikuje program wychowawczo-profilaktyczny – w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców, w przypadku zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z powodu zagrożeń wskazanych w przepisach oświatowych, jeżeli istnieje taka potrzeba;
- zapewnia, w okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, każdemu wychowankowi i rodzicom możliwości indywidualnych konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazanie wychowankom i rodzicom informację o formie i terminach tych konsultacji;
- Organizuje działalność placówki, a w szczególności:
- opracowuje arkusz organizacyjny na kolejny rok szkolny i przekazuje go po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną oraz zakładowe organizacje związkowe do 21 kwietnia organowi prowadzącemu;
- przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych lub opiekuńczych;
- określa i ustala sposoby dokumentowania pracy dydaktyczno-wychowawczej;
- zapewnia odpowiednie warunki do jak najpełniejszej realizacji zadań placówki, a w szczególności należytego stanu higieniczno-sanitarnego, bezpiecznych warunków pobytu wychowanków w budynku;
- dba o właściwe wyposażenie placówki w sprzęt i pomoce dydaktyczne;
- egzekwuje przestrzeganie przez pracowników ustalonego porządku oraz dbałości o estetykę i czystość;
- sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną i gospodarczą placówki;
- opracowuje projekt planu finansowego MDK i przedstawia go celem zaopiniowania Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców;
- dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym MDK, ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- dokonuje co najmniej raz w ciągu roku przeglądu technicznego budynku i stanu technicznego urządzeń na placu zabaw;
- organizuje prace konserwacyjno-remontowe oraz powołuje komisje przetargowe;
- powołuje komisję w celu dokonania inwentaryzacji majątku placówki;
- odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji placówki zgodnie z odrębnymi przepisami;
- za zgodą organu prowadzącego i w uzasadnionych potrzebach organizacyjnych tworzy stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze;
- organizuje i sprawuje kontrolę zarządczą zgodnie z ustawą o finansach publicznych;
- odwołuje zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w sytuacjach, gdy występuje zagrożenie zdrowia wychowanków;
- zawiesza, za zgodą organu prowadzącego, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w sytuacjach wystąpienia w kolejnych w dwóch dniach poprzedzających zawieszenie zajęć temperatury – -15°C, mierzonej o godzinie 21.00. Określone warunki pogodowe nie są bezwzględnym czynnikiem determinującym decyzje dyrektora.
- Prowadzi sprawy kadrowe i socjalne pracowników, a w szczególności:
- nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielami i innymi pracownikami placówki;
- powierza pełnienie funkcji wicedyrektorowi i innym pracownikom na stanowiskach kierowniczych;
- dokonuje oceny pracy nauczycieli;
- opracowuje regulamin wynagradzania pracowników samorządowych;
- przyznaje nagrody dyrektora oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i pracownikom administracji i obsługi;
- występuje z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla nauczycieli i pracowników;
- udziela urlopów zgodnie z Kartą nauczyciela i Kodeksem pracy;
- załatwia sprawy osobowe nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami;
- wydaje świadectwa pracy i opinie wymagane prawem;
- wydaje decyzje o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego;
- przyznaje dodatek motywacyjny nauczycielom zgodnie z zasadami opracowanymi przez organ prowadzący;
- dysponuje środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- określa zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowiskach pracy;
- współdziała ze związkami zawodowymi w zakresie uprawnień związków do opiniowania i zatwierdzania;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa.
- Sprawuje opiekę nad wychowankami:
- tworzy warunki do samorządności, współpracuje z Samorządem Wychowanków;
- egzekwuje przestrzeganie przez wychowanków i nauczycieli postanowień statutu placówki;
- sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
- Do obowiązków dyrektora należy:
- powołanie komisji rekrutacyjnej;
- wyznaczenie przewodniczącego komisji rekrutacyjnej;
- rozpatrywanie odwołań rodziców od postanowień komisji rekrutacyjnej.
- 17.
Dyrektor prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla dyrektora szkoły. Dyrektor współpracuje z organem prowadzącym i nadzorującym w zakresie określonym ustawą i aktami wykonawczymi do ustawy.
Rozdział 2
Rada Pedagogiczna
- 18.
Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem MDK.
- 19.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor.
- 20.
Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność opiekuńczo- wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej MDK.
- 21.
Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:
- uchwala regulamin swojej działalności;
- zatwierdza plan pracy placówki na każdy rok szkolny;
- podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentu pedagogicznego w placówce;
- ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- uchwala statut placówki i wprowadzane zmiany (nowelizacje) do statutu;
- ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy placówki.
- 22.
Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących:
- opiniuje organizację pracy placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
- opiniuje programy przed dopuszczeniem do użytku wewnętrznego;
- opiniuje propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego;
- opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- opiniuje projekt finansowy placówki;
- opiniuje wniosek o nagrodę kuratora oświaty dla dyrektora placówki;
- opiniuje pracę dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy;
- opiniuje kandydatów na stanowisko wicedyrektora lub inne pedagogiczne stanowiska kierownicze.
Rada Pedagogiczna ponadto:
- przygotowuje projekt zmian (nowelizacji) do statutu i upoważnia dyrektora do obwieszczania tekstu jednolitego statutu;
- może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora placówki lub z innych funkcji kierowniczych w placówce;
- uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych placówki;
- głosuje nad wotum nieufności dla dyrektora placówki;
- ocenia, z własnej inicjatywy sytuację oraz stan placówki i występuje z wnioskami do organu prowadzącego;
- może wybierać delegatów do rady placówki, jeśli taka będzie powstawała;
- wybiera swoich przedstawicieli do udziału w konkursie na stanowisko dyrektora placówki;
- wybiera przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;
- zgłasza i opiniuje kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli.
- 23.
Spotkania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w związku z podsumowaniem pracy w I półroczu, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu prowadzącego, organu nadzorującego lub co najmniej 1/3 jej członków.
- 24.
Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- 25.
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- 26.
Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników placówki. Protokoły posiedzeń Rady Pedagogicznej sporządzane są w formie elektronicznej i papierowej.
Rozdział 3
Rada Rodziców
- 27.
- W MDK działa Rada Rodziców.
- Rada Rodziców jest kolegialnym organem placówki.
- Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców przed innymi organami MDK.
- W skład Rady Rodziców wchodzi co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków MDK.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa szczegółowo:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
- szczegółowy tryb wyborów do rady rodziców;
- zasady gromadzenia i wydatkowania składek rodziców.
- Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny z zapisami niniejszego statutu.
- Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa „Regulamin Rady Rodziców MDK”.
- 28.
- Rada Rodziców w ramach kompetencji stanowiących:
- uchwala regulamin swojej działalności;
- uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny.
- w przypadku zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z powodu zagrożeń wskazanych w przepisach oświatowych ustala potrzeby modyfikacji programu wychowawczo-profilaktycznego – wraz z dyrektorem i Radą Pedagogiczną.
- Program, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 Rada Rodziców uchwala w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego, po wcześniejszym uzyskaniu porozumienia z Radą Pedagogiczną.
- 29.
- Rada Rodziców w zakresie kompetencji opiniujących:
- opiniuje projekt planu finansowego placówki składanego przez dyrektora;
- opiniuje podjęcie działalności organizacji i stowarzyszeń;
- opiniuje pracę nauczyciela do ustalenia oceny pracy/dorobku zawodowego. Rada Rodziców przedstawia swoją opinię na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie pracy. Nieprzedstawienie opinii nie wstrzymuje postępowania;
- opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności wychowania i kształcenia w przypadku, gdy nadzór pedagogiczny poleca taki opracować.
- 30.
Rada Rodziców może:
- wnioskować do dyrektora o dokonanie oceny nauczyciela;
- występować do dyrektora, innych organów placówki, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach placówki;
- delegować swojego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora placówki;
- delegować swojego przedstawiciela do zespołu oceniającego, powołanego przez organ nadzorujący do rozpatrzenia odwołania nauczyciela od oceny pracy.
Rozdział 4
Samorząd Wychowanków
- 31.
- W MDK działa Samorząd Wychowanków.
- Samorząd tworzą wszyscy wychowankowie MDK.
- Samorząd uchwala regulamin swojej działalności.
- Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół wychowanków w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu wychowanków.
- Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze statutem MDK.
- Samorząd Wychowanków może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach placówki.
- Samorząd Wychowanków wyraża opinię o pracy nauczyciela na wniosek dyrektora placówki.
- Szczegółowe prawa i obowiązki określa „Regulamin Samorządu Wychowanków”.
- Dyrektor placówki ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienie Samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi placówki.
Rozdział 5
Zasady współpracy organów placówki
- 32.
- Wszystkie organy placówki współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w granicach swoich kompetencji.
- Organy placówki mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji.
- Rodzice i wychowankowie przedstawiają swoje wnioski i opinie dyrektorowi poprzez swoją reprezentację, tj. Radę Rodziców i Samorząd Wychowanków w formie pisemnej, a Radzie Pedagogicznej w formie ustnej lub pisemnej na jej posiedzeniu.
- Wnioski i opinie rozpatrywane są zgodnie z procedurą rozpatrywania skarg i wniosków.
- Wszelkie sprawy sporne rozwiązywane są wewnątrz placówki, z zachowaniem drogi służbowej.
Rozdział 6
Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami szkoły
- 33.
- W przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną a Radą Rodziców:
- prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do dyrektora;
- przed rozstrzygnięciem sporu dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk oraz poznać stanowisko rzecznika praw ucznia;
- dyrektor podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu;
- o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.
- W przypadku sporu między organami placówki, w którym stroną jest dyrektor spory rozwiązywane są przy współudziale związków zawodowych, a w przypadku nie wypracowania stanowiska kompromisowego sprawę kieruje się do organu prowadzącego placówkę lub Sądu Pracy.
- 34.
Bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach poszczególnych organów szkoły organizuje dyrektor placówki.
DZIAŁ IV
Organizacja nauczania i wychowania
- 35.
- MDK jest placówką całoroczną.
- Zajęcia w MDK mogą być prowadzone stacjonarnie lub na odległość.
- MDK organizuje zajęcia stałe, okresowe i okazjonalne, wynikające z potrzeb środowiska lokalnego.
- Zajęcia stałe są organizowane zgodnie z „Regulaminem rekrutacji na zajęcia stałe prowadzone w Młodzieżowym Domu Kultury w Jaworznie”.
- Zajęcia stałe są organizowane w grupach liczących co najmniej 12 wychowanków, w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo.
- Tygodniowy wymiar zajęć stałych wynosi co najmniej 30 godzin.
- Godzina zajęć stałych trwa 45 minut.
- Godziny pracy MDK ustala Rada Pedagogiczna, zgodnie z możliwościami MDK i potrzebami środowiska. Godziny te mogą być korygowane w trakcie roku.
- Szczegółową organizację MDK w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji placówki, opracowany przez dyrektora.
- W arkuszu organizacji placówki określa się w szczególności: liczbę pracowników placówki oraz ogólną liczbę godzin zajęć, ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
- MDK opracowuje własne programy i plany pracy.
DZIAŁ V
Organizacja placówki
Rozdział 1
Procedura rekrutacyjna
- 36.
- Rekrutacja na zajęcia MDK odbywa się zgodnie z „Regulaminem rekrutacji na zajęcia stałe prowadzone w Młodzieżowym Domu Kultury im Jaworzniaków w Jaworznie”.
- Postępowanie rekrutacyjne składa się z następujących etapów:
- przyjmowanie wniosków;
- postępowanie rekrutacyjne przeprowadzane przez komisję rekrutacyjną;
- podanie do publicznej wiadomości, poprzez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie placówki, listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych;
- postępowanie uzupełniające, gdy po przeprowadzeniu podstawowej rekrutacji placówka dysponuje nadal wolnymi miejscami.
Rozdział 2
Organizacja nauczania
- 37.
- Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza. Pierwsze półrocze kończy się 31 stycznia.
- 38.
- Zajęcia w czasie przerw świątecznych i ferii zimowych są prowadzone zgodnie z harmonogramem ustalonym na dany rok szkolny (z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy).
- Zajęcia w czasie przerwy letniej są prowadzone zgodnie z odrębnym harmonogramem, podawanym do publicznej wiadomości w czerwcu każdego roku.
- 39.
- Harmonogram pracy kół zainteresowań opracowują nauczyciele w porozumieniu z rodzicami i wychowankami.
- Zajęcia mogą być odwołane z powodu nieobecności nauczyciela usprawiedliwionej zwolnieniem lekarskim, planowego urlopu, oddelegowania do innych czynności.
- Zajęcia mogą być przesunięte w porozumieniu z uczestnikami zajęć i ich rodzicami za zgodą dyrektora.
- Obowiązkiem nauczyciela prowadzącego zajęcia jest poinformowanie dyrektora, uczestników zajęć oraz ich rodziców o odwołaniu zajęć lub/i ich przesunięciu na inny termin.
- Zajęcia dodatkowe, nieujęte w harmonogramie, mogą się odbywać wyłącznie za zgodą dyrektora.
Rozdział 3
Działalność innowacyjna
- 40.
- W placówce mogą być wprowadzane innowacje pedagogiczne. Innowacją pedagogiczną są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne mające na celu poprawę jakości pracy placówki i efektywność kształcenia.
- Innowacja może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia. Innowacja może być wprowadzona w całej placówce lub w grupie.
- Placówka może współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej.
Rozdział 4
Praktyki studenckie
- 41.
- MDK może przyjmować studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem lub –za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami a szkołą wyższą.
- Koszty związane z przebiegiem praktyk pokrywa jednostka kierująca na praktykę.
- Za dokumentację praktyk studenckich odpowiada wyznaczony opiekun praktyk.
Rozdział 5
Praktyki uczniowskie
- 42.
- MDK może przyjmować uczniów szkół średnich na praktyki uczniowskie na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem MDK a dyrektorem szkoły.
- Za dokumentację praktyk uczniowskich odpowiada wyznaczony opiekun praktyk.
Rozdział 6
Zespoły pracujące w placówce
- 43.
- W placówce działają następujące zespoły nauczycielskie:
- przedmiotowe;
- problemowo-zadaniowe.
- 44.
- Zespół przedmiotowy tworzą nauczyciele zajęć o takim samym lub podobnym charakterze, którzy wybierają przewodniczącego na bieżący rok szkolny.
- Zespoły problemowo-zadaniowe zostają powołane w razie zaistniałych potrzeb przez dyrektora placówki.
- 45.
W MDK mogą działać stowarzyszenia, organizacje i fundacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje wyraża dyrektor placówki po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Rodziców.
DZIAŁ VI
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
- 46.
- W MDK obowiązuje „Regulamin pracy”, ustalony przez dyrektora w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi działającymi w placówce.
- Każdy pracownik szkoły jest obowiązany znać i przestrzegać postanowień zawartych w „Regulaminie pracy”. Fakt zapoznania się z „Regulaminem pracy” pracownik MDK potwierdza własnoręcznym podpisem.
- 47.
W placówce mogą działać, zgodnie ze swoimi statutami i obowiązującymi w tym względzie przepisami prawnymi, związki zawodowe zrzeszające nauczycieli lub innych pracowników szkoły.
Rozdział 1
Zadania nauczycieli
- 48.
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece wychowanków.
- Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:
- dbałość o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć organizowanych przez placówkę;
- prawidłowe organizowanie procesu dydaktycznego;
- kształcenie i wychowywanie młodzieży w umiłowaniu ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
- dbanie o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;
- tworzenie własnego warsztatu pracy dydaktycznej, wykonywanie pomocy dydaktycznych wspólnie z wychowankami, udział w gromadzeniu innych niezbędnych środków dydaktycznych (zgłaszanie dyrekcji zapotrzebowania, pomoc w zakupie), dbałość o pomoce i sprzęt;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego wychowanków, ich zdolności i zainteresowań, m. in. poprzez pomoc w rozwijaniu szczególnych uzdolnień i zainteresowań, przygotowanie do udziału w konkursach, przeglądach, festiwalach, zawodach;
- rozpoznanie możliwości i potrzeb wychowanka;
- współpraca z Samorządem Wychowanków;
- indywidualne kontakty z rodzicami wychowanków;
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, aktywny udział we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej, uczestnictwo w konferencjach metodycznych oraz innych formach doskonalenia;
- przestrzeganie dyscypliny pracy: natychmiastowe informowanie dyrektora o nieobecności w pracy, punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć oraz przestrzeganie innych zapisów Kodeksu pracy;
- prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej, terminowe dokonywanie prawidłowych wpisów do dziennika i innych dokumentów;
- przestrzeganie tajemnicy służbowej;
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje pracownicze;
- rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych wychowanków;
- prowadzenie zindywidualizowanej pracy z wychowankiem o specjalnych potrzebach, na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach;
- prowadzenie obserwacji w celu zdiagnozowania trudności lub uzdolnień wychowanków;
- kierowanie się w swoich działaniach dobrem wychowanka, a także poszanowanie godności osobistej wychowanka.
- W ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
- zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym przepisami dla danego stanowiska;
- inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych placówki; jest obowiązany do dostępności w placówce w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć – w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni, w trakcie której, odpowiednio do potrzeb, prowadzi konsultacje dla wychowanków lub ich rodziców;
- zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
Rozdział 4
- 49.
- Pracownicy niepedagogiczni zatrudnieni na umowę o pracę są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
- Pracownik zatrudniony w placówce zobowiązany jest przestrzegać szczegółowego zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku. Przyjęcie szczegółowego zakresu obowiązków jest potwierdzane podpisem pracownika.
- Do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:
- przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
- wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
- udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;
- dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
- zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;
- zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
- stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
- sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego;
- złożenie oświadczenia przez pracowników na stanowiskach urzędniczych o prowadzeniu działalności gospodarczej, zgodnie z wymogami ustawy;
- złożenie przez pracownika na stanowiskach urzędniczych na życzenie dyrektora placówki, oświadczenia o stanie majątkowym.
- 50.
Zakresy obowiązków stanowią odrębne dokumenty placówki.
DZIAŁ VII
Wychowankowie
Rozdział 1
Członek społeczności placówki
- 51.
- Członkiem społeczności placówki staje się każdy, kto został przyjęty do MDK w określony przez zasady przyjmowania sposób.
- Wraz z zakończeniem nauki lub pracy w MDK traci się członkostwo społeczności placówki.
- 52.
Żadne prawa obowiązujące w placówce nie mogą być sprzeczne z międzynarodowymi prawami człowieka i dziecka.
- 53.
Wszyscy członkowie społeczności placówki są równi wobec prawa bez względu na różnice rasy, płci, religii, poglądów politycznych czy innych przekonań, narodowości, pochodzenia społecznego, majątku, urodzenia lub jakiekolwiek inne.
Rozdział 2
Traktowanie członków
- 54.
- Nikt nie może być poddawany okrutnemu, nieludzkiemu, upokarzającemu traktowaniu lub karaniu.
- Żaden członek społeczności MDK nie może podlegać arbitralnej i bezprawnej ingerencji w sferę jego życia prywatnego.
- Szerzenie nienawiści lub pogardy, wywoływanie waśni lub poniżanie członka społeczności placówki ze względu na różnice narodowości, rasy, wyznania jest zakazane i karane.
- Nikogo nie wolno zmuszać do uczestniczenia lub nieuczestniczenia w czynnościach, obrzędach religijnych lub nauce religii.
Rozdział 3
Prawa członków społeczności szkolnej
- 55.
- Każdy wychowanek ma prawo do:
- opieki zarówno podczas zajęć, jak i podczas przerw;
- maksymalnie efektywnego wykorzystania czasu spędzanego w placówce;
- indywidualnych konsultacji ze wszystkimi nauczycielami;
- pomocy w przygotowaniu do konkursów, przeglądów, festiwali i zawodów;
- zapoznania się z programem nauczania;
- życzliwego, podmiotowego traktowania ze strony wszystkich członków społeczności placówki;
- reprezentowania MDK w konkursach, festiwalach, przeglądach i zawodach zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami;
- korzystania z bazy placówki podczas zajęć według zasad określonych przez dyrektora;
- wpływania na życie placówki poprzez działalność samorządową;
- zwracania się do dyrektora i nauczycieli w sprawach osobistych oraz oczekiwania pomocy, odpowiedzi i wyjaśnień;
- swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, jeżeli nie naruszają one praw innych;
- być wybieranym i brać udział w wyborach do samorządu.
Rozdział 4
Obowiązki członka MDK
- 56.
- Każdy wychowanek ma obowiązek:
- przestrzegania postanowień zawartych w statucie;
- godnego, kulturalnego zachowania się w placówce i poza nią;
- bezwzględnego podporządkowania się zaleceniom dyrektora, nauczycieli oraz ustaleniom samorządu;
- przestrzegania zasad kultury i współżycia społecznego;
- troszczenia się o mienie placówki i jej estetyczny wygląd;
- punktualnego przychodzenia na zajęcia;
- dbania o zabezpieczenie mienia osobistego w placówce, w tym w szatni;
- zmieniać obuwie na terenie placówki;
- Stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości;
- dbać o zdrowie, bezpieczeństwo swoje i kolegów, wystrzegać się wszelkich szkodliwych nałogów:
- przestrzegać zasad higieny osobistej, dbać o estetykę ubioru oraz indywidualnie dobranej fryzury;
- przebywać w czasie zajęć wyłącznie na terenie placówki pod opieką nauczyciela.
- 57.
- Wychowankom nie wolno:
- przebywać w placówce pod wpływem alkoholu, narkotyków i innych środków o podobnym działaniu;
- wnosić na teren placówki alkoholu, narkotyków i innych środków o podobnym działaniu;
- wnosić na teren placówki przedmiotów i substancji zagrażających zdrowiu i życiu;
- wychodzić poza teren placówki w czasie trwania planowych zajęć;
- rejestrować przy pomocy urządzeń technicznych obrazów i dźwięków bez wiedzy i zgody zainteresowanych i udostępniać ich w internecie.
- 58.
Wszyscy członkowie społeczności MDK odpowiadają za dobra materialne zgromadzone w placówce.
Rozdział 5
Nagrody
- 59.
Wychowanek ma prawo do wyróżnień i nagród:
- wyróżnienie przed grupą lub ogółem wychowanków przez nauczyciela lub dyrektora;
- dyplom, nagroda rzeczowa;
- pisemna pochwała skierowana do wychowanka, jego rodziców, szkoły.
- wpis do kroniki MDK.
Rozdział 6
Kary
- 60.
- W przypadku naruszenia zasad określonych w statucie, regulaminach pracowni, wychowankowi grożą kary nałożone przez nauczyciela lub dyrektora MDK:
- ustne lub pisemne upomnienie;
- ustna lub pisemną nagana;
- poinformowanie rodziców lub szkoły o nagannym postępowaniu wychowanka;
- okresowe zawieszenie w zajęciach.
- W przypadku przejawiania zachowań patologicznych zagrażających bezpieczeństwu innych wychowanków Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora MDK do skreślenia wychowanka z listy wychowanków, uczestniczących w zajęciach organizowanych przez MDK.
- Wychowanek ma prawo odwołać się od nałożonej kary do dyrektora, Rady Pedagogicznej oraz do Kuratorium Oświaty, w terminie 7 dni od dnia otrzymania kary.
- Kary stosowane wobec wychowanków nie mogą naruszać prawa do nietykalności i godności osobistej.
DZIAŁ VIII
Zasady bezpiecznego pobytu w placówce i podczas wycieczek
- 61.
- Ze względów sanitarnych zabrania się wchodzenia do pracowni MDK w butach oraz wprowadzania zwierząt na teren placówki.
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą, uzależnieniami oraz innymi przejawami patologii społecznej w obiekcie MDK, nadzór nad tym, kto wchodzi na teren placówki sprawują: pracownik obsługi placówki oraz nauczyciele.
- Wszyscy wychowankowie mają obowiązek dostosowania się do poleceń nauczycieli oraz pracowników obsługi podczas wchodzenia do budynku, korzystania z szatni, podczas przerw między zajęciami.
- Procedury postępowania w przypadku zagrożenia znajdują się w odrębnym dokumencie.
- 62.
- W hali sportowej nauczyciel zobowiązany jest do:
- kontroli sprawności sprzętu sportowego przed zajęciami;
- zadbania o dobrą organizację zajęć i zdyscyplinowanie wychowanków na zajęciach i w szatni;
- zapewnienia wychowankowi asekuracji w czasie ćwiczeń na przyrządach;
- zabezpieczenia szatni przy hali sportowej w czasie trwania zajęć edukacyjnych;
- przywrócenia porządku w sali gimnastycznej po zakończeniu zajęć.
- W czasie zawodów sportowych organizowanych przez placówkę wychowankowie nie mogą pozostawać bez opieki osób do tego upoważnionych.
- Ćwiczenia są prowadzone z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne bezpieczeństwo ćwiczących.
- Stan techniczny urządzeń i sprzętu sportowego jest sprawdzany przed każdymi zajęciami.
- Prowadzący zajęcia zapoznaje osoby biorące w nich udział z zasadami bezpiecznego wykonywania ćwiczeń oraz uczestniczenia w grach i zabawach.
- 63.
- Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece MDK, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.
- Szczegółowe zasady organizacji wycieczek ujęte są w „Regulaminie wycieczek MDK”.
DZIAŁ IX
Organizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
- 64.
- W przypadku zawieszenia zajęć w przypadkach określonych w przepisach prawa, na okres powyżej dwóch dni, w placówce organizowane są zajęcia dla wychowanków z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – najpóźniej od trzeciego dnia zawieszenia tych zajęć.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może odstąpić od organizowania dla wychowanków zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- 65.
- Kształcenie na odległość realizowane jest z uwzględnieniem:
- możliwości psychofizycznych wychowanków;
- łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
- ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć;
- konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.
- Rozkład zajęć wychowanków oraz dobór narzędzi pracy zdalnej uwzględniają zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń umożliwiających pracę zdalną (komputer, telewizor, telefon) oraz wiek wychowanków i etap kształcenia.
- Wykorzystując różnorodne narzędzia służące kształceniu na odległość, nauczyciele uwzględniają kwestię ochrony danych osobowych, w szczególności danych szczególnej kategorii przetwarzania i wizerunku użytkowników.
- 66.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności z wykorzystaniem:
- e-dziennika;
- materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
- innych niż wymienione w pkt 1–2, materiałów wskazanych przez nauczyciela,
- z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, wychowankiem lub rodzicem (e-mail, czat);
- z wykorzystaniem narzędzi do prowadzenia wideokonferencji, umożliwiających prowadzenie lekcji online, czyli np. MICROSOFT Teams, CLICKMEETING, ZOOM, WHEREBY, WHATSAPP;
- przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez wychowanka w domu.
- 67.
Nauczyciele są zobowiązani do prowadzenia na bieżąco dokumentacji działań edukacyjnych – zajęć online, prac i aktywności poleconych do realizacji wychowankom.
- 68.
Obecność uczniów na zajęciach potwierdzana jest poprzez:
- zalogowanie się przez wychowanka w godzinach zajęć do platformy, na której prowadzone są zajęcia;
- potwierdzenie przez wychowanka udziału komunikatem „Jestem” wysłanym przy pomocy komunikatora tekstowego na platformie lub poprzez udzielenie krótkiej odpowiedzi na zadane pytanie;
- wysłanie przez wychowanka nauczycielowi lub zaprezentowanie w trakcie zajęć wytworu pracy wychowanka;
- odnotowywanie obecności wychowanka w wideospotkaniach z nauczycielem.
- 69.
- Wychowanek oraz rodzic/opiekun prawny wychowanka ma możliwość konsultacji z nauczycielem poprzez:
- wideokonferencje;
- kontakt mailowy;
- rozmowę telefoniczną, w przypadku braku możliwości kontaktu za pośrednictwem narzędzi dostępnych online – we wskazanych przez nauczyciela dniach i godzinach;
- bezpośredni kontakt.
- O terminach i możliwych formach kontaktu (kontakt bezpośredni lub wideokonferencja) z nauczycielami, rodzice/opiekunowie prawni wychowanków oraz wychowankowie zostaną poinformowani przez nauczyciela prowadzącego zajęcia telefonicznie lub mailowo w 3 dniu zawieszenia zajęć.
- 70.
- W przypadku braku technicznej możliwości korzystania z kształcenia na odległość z wykorzystaniem internetu, rodzice przekazują tę informację telefonicznie do sekretariatu placówki lub do nauczyciela.
- Na wniosek rodziców wychowanka dyrektor może zorganizować na terenie placówki zajęcia w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub inną osobą prowadzącą te zajęcia bądź z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, jeśli możliwe jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie placówki oraz na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu wychowanka.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 2, rodzic może złożyć elektronicznie (poprzez e-dziennik lub wysłać za pośrednictwem poczty elektronicznej na ogólny adres e-mail placówki) lub w formie papierowej w sekretariacie placówki.
- 71.
- W ramach aktywności związanych z kształceniem na odległość z wykorzystaniem Internetu, nauczyciele zobowiązani są do przekazania wychowankom i rodzicom informacji o konieczności i sposobach zachowania bezpieczeństwa w sieci.
- Wykorzystywane platformy i inne narzędzia kontaktu online powinny gwarantować zapewnienie ochrony wizerunku nauczyciela i wychowanka.
- W ramach kształcenia na odległość obowiązkiem nauczyciela jest przestrzeganie praw autorskich dotyczących materiałów przekazywanych wychowankom do zdalnej nauki.
- Wszelkie trudności związane z realizacją kształcenia na odległość nauczyciele zobowiązani są do zgłaszania do dyrektora, niezwłocznie po ich wystąpieniu.
- 72.
- Do obowiązków nauczycieli, w przypadku organizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, należy w szczególności:
- określenie sposobu monitorowania postępów wychowanków oraz sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności wychowanków;
- dobór źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których wychowankowie lub rodzice mogą korzystać;
- wspieranie rodziców w organizacji kształcenia wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych poprzez:
- przygotowywanie i przekazywanie rodzicom wychowanków zadań z instrukcją wykonania oraz materiałów,
- kontakt z wychowankami, jeżeli jest to możliwe;
- W przypadku odstąpienia od organizowania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciele mogą, w okresie zawieszenia zajęć przekazywać lub informować rodziców oraz wychowanków o dostępnych materiałach i możliwych sposobach utrwalania wiedzy i rozwijania zainteresowań przez ucznia w miejscu zamieszkania poprzez adres e-mail wskazany przez rodziców/wychowanków do kontaktu.
- 73.
- Formami działalności dydaktyczno-wychowawczej, w przypadku organizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, są:
- zajęcia edukacyjne realizowane zgodnie z harmonogramem zajęć;
- konsultacje nauczyciela z wychowankami z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji pomiędzy nimi, np. za pośrednictwem dzienników elektronicznych, poczty elektronicznej, forum na platformie elektronicznego wspomagania zajęć, forum społecznościowego lub telefonu;
- konsultacje rodzica z nauczycielami z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji pomiędzy nimi, jw.
- Zajęcia z wychowankiem prowadzone są:
- online:
- w grupach,
- indywidualnie;
- offline:
- za pośrednictwem dziennika elektronicznego, strony internetowej MDK lub innych komunikatorów internetowych,
- z wykorzystaniem nagrań wideo przygotowanych przez nauczycieli.
- 74.
MDK prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 75.
Placówka używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami oraz prowadzi rejestr wszystkich pieczęci.
- 76.
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej MDK określają odrębne przepisy prawa.
- 77.
MDK prowadzi swoją stronę internetową oraz profil na portalu Facebook.
- 78.
MDK ma swoje logo.
- 79.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie, zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz inne przepisy i rozporządzenia wykonawcze.