STATUT MDK

Statut MDK 2025

STATUT MŁODZIEŻOWEGO

DOMU KULTURY IM. JAWORZNIAKÓW W JAWORZNIE                                                     Podstawy prawne:

  1. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.)
  2. Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.)
  3. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2230).

DZIAŁ I
Przepisy ogólne

Rozdział 1
Informacje ogólne o placówce

  •  
  1. Młodzieżowy Dom Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie zwany MDK jest publiczną placówką oświatowo-wychowawczą:
  • prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie;
  • przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
  • zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
  1. Siedzibą placówki jest budynek przy ulicy Inwalidów Wojennych 2 w Jaworznie, gmina Jaworzno, powiat Jaworzno, województwo śląskie.
  2. Organem prowadzącym jest Gmina Jaworzno z siedzibą w Jaworznie.
  3. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Śląski Kurator Oświaty.
  4. Młodzieżowy Dom Kultury w Jaworznie nosi imię Jaworzniaków.
  5. Młodzieżowy Dom Kultury im. Jaworzniaków używa nazwy: Młodzieżowy Dom Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie.
  6. Młodzieżowy Dom Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie obejmuje swoją działalnością dzieci i młodzież z terenu miasta Jaworzna, zwanych dalej wychowankami.
  7. Uczestnikami zajęć mogą być dzieci i młodzież spoza Jaworzna, zgodnie z zasadami rekrutacji.
  8. Uczestnikami zajęć mogą być dzieci i młodzież do 25 roku życia.
  9. Młodzieżowy Dom Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie wykonuje swoje zadania z uwzględnieniem potrzeb środowiska lokalnego.
  10. Młodzieżowy Dom Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie może realizować zadania także poza swoją siedzibą, o której mowa w §1 ust. 2.
  11. Placówka używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami. Treść podłużnej pieczęci jest następująca:

 

Młodzieżowy Dom Kultury

  1. „Jaworzniaków” w Jaworznie
  2. Inwalidów Wojennych 2,

43-600 Jaworzno

NIP 632-190-11-41 Regon:271590891

 

  • 2. 
  1. Ilekroć w statucie jest mowa o MDK rozumie się przez to Młodzieżowy Dom Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie.
  2. Ilekroć w statucie jest mowa o dyrektorze należy przez to rozumieć dyrektora Młodzieżowego Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie.
  3. Ilekroć w statucie jest mowa o Radzie Pedagogicznej należy przez to rozumieć radę pedagogiczną Młodzieżowego Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie.
  4. Ilekroć w statucie jest mowa o Radzie Rodziców należy przez to rozumieć radę rodziców Młodzieżowego Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie.
  5. Ilekroć w statucie jest mowa o Samorządzie Wychowanków należy przez to rozumieć samorząd wychowanków Młodzieżowego Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie.
  6. Ilekroć w statucie jest mowa o rodzicach należy przez to rozumieć rodziców i opiekunów prawnych wychowanków Młodzieżowego Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie.
  7. Ilekroć w statucie jest mowa o wychowankach należy przez to rozumieć uczestników zajęć w Młodzieżowym Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie.

 

Rozdział 3

Wizja i misja MDK

 

 

  • 3.

 

  1. Wizja MDK:

 

  • MDK stwarza dla wychowanków i ich rodziców, pracowników placówki oraz członków środowiska lokalnego i wszystkich gości miejsce bezpieczne, dostępne dla osób o szczególnych potrzebach;
  • zapewnia wychowankom i wszystkim pracownikom możliwość samorealizacji iosiągnięcia satysfakcji z pracy, działalności;
  • zapewnia wychowankom i ich rodzicom, pracownikom placówki oraz członkom środowiska lokalnego możliwość udziału w życiu kulturalnym placówki, miasta i regionu;
  • rozwija talenty, zainteresowania i umiejętności wychowanków w przyjaznej atmosferze swobodnej działalności twórczej;
  • przygotowuje do zmian społecznych i przy jednoczesnym zachowaniu szacunku wobec istniejącej kultury, będącej częścią kultury europejskiej;
  • przygotowuje do funkcjonowania w społeczeństwie poddanym zmianom cywilizacyjnym.

 

 

  1. Misja MDK:

 

  • MDK rozwija umiejętność krytycznego myślenia wychowanków;
  • rozbudza ich ciekawość poznawczą i kształtować umiejętność samodzielnego uczenia się;
  • pogłębia i poszerza wiedzę wykraczającą poza programy szkolne;
  • realizuje i upowszechnia formy wychowania dla demokracji;
  • kształtuje efektywne komunikowanie się;
  • kształtuje umiejętność budowania udanych relacji z ludźmi;
  • kształtuje podejmowania decyzji, radzenia sobie ze stresem;
  • kształtuje poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur;
  • kształtuje właściwy stosunek do środowiska naturalnego;
  • promuje szacunek dla każdego człowieka i jego godności osobistej, akceptację inności;
  • motywuje wychowanków do wysiłku i pracy nad sobą;
  • promuje zdrowy styl życia;
  • zapobiega patologiom i uzależnieniom oraz przeciwdziałać agresji;
  • integruje dzieci i młodzieży niepełnosprawną;
  • przygotowuje do bezpiecznego funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym.

 

 

 

 

Rozdział 4


Cele i zadania
MDK

 

  • 4.
  1. Cele MDK:

 

  • rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, doskonalenie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy wychowanków;
  • kształtowanie umiejętności spędzania czasu wolnego;
  • kształtowanie poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur;
  • przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym;
  • organizowanie imprez, w szczególności przeglądów, wystaw, festiwali;
  • organizowanie wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży;
  • podejmowanie działań alternatywnych wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniami i niedostosowaniem społecznym;
  • zapewnienie możliwości kształcenia, wychowania i opieki wychowanków będących obywatelami Ukrainy.

 

  1. Zadania MDK:

 

  • organizowanie imprez, konkursów, festiwali, wystaw przeglądów, pokazów, różnorodnych form wypoczynku;
  • prowadzenie działalności na rzecz wychowanków potrzebujących pomocy socjalnej, terapeutycznej w tym psychologiczno-pedagogicznej i logopedycznej;
  • pozyskiwanie dodatkowych źródeł finansowania działalności MDK;
  • organizowanie spotkań z rodzicami wychowanków oraz przedstawicielami środowiska lokalnego, mających na celu wspieranie procesu wychowania i działań MDK na rzecz podnoszenia jakości pracy placówki;
  • zachęcanie rodziców do aktywnego uczestnictwa w działaniach placówki;
  • udział wychowanków w przedsięwzięciach i imprezach organizowanych przez inne placówki lub instytucje;
  • udział w wychowanków w wymianach międzynarodowych w ramach różnych programów edukacyjnych;
  • współpraca w działaniu na rzecz środowiska lokalnego;
  • współpraca z innymi instytucjami na rzecz wychowanków będących obywatelami Ukrainy.

DZIAŁ II
Sposoby realizacji zadań MDK

Rozdział 1
Informacje wstępne

  • 5.

 

  • Praca dydaktyczna prowadzona jest na podstawie programów autorskich opracowanych przez nauczycieli.
  • W realizacji zadań MDK respektuje zobowiązania wynikające w szczególności z: Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ, Konwencji o Prawach Dziecka.

 

 

Rozdział 2
Programy nauczania

  • 6.

 

  1. W Młodzieżowym Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie obowiązują programy własne, opracowane przez nauczycieli prowadzących zajęcia.
  2. Zaproponowany przez nauczyciela program własny musi być dostosowany do potrzeb edukacyjnych wychowanków, dla których jest przeznaczony i uwzględniać warunki dydaktyczne i lokalowe placówki, zainteresowania i możliwości wychowanków.
  3. Program nauczania zawiera:
  • cele główne;
  • szczegółowe cele kształcenia i wychowania;
  • treści nauczania;
  • metody i formy pracy;
  • ewaluację programu.

 

  1. Dyrektor placówki dokonuje analizy formalnej programu nauczania zaproponowanego przez nauczyciela. W przypadku wątpliwości dyrektor może zasięgnąć opinii doradcy metodycznego lub innego nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony.
  2. Program nauczania do użytku wewnętrznego dopuszcza dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w terminie do 31 sierpnia każdego roku szkolnego. Dopuszczone programy nauczania stanowią „Zestaw programów własnych MDK”. Numeracja programów zawiera numer kolejny, pod którym został zarejestrowany program w zestawie, symboliczne oznaczenie placówki, oznaczenie odnoszące się do charakteru zajęć (artystyczne – A, naukowe – N, sportowe – S) oraz datę obowiązywania (rok szkolny), np. 1/MDK/A/2022/2023.
  3. Dopuszczone programy nauczania podlegają ewaluacji po każdym roku pracy. Ewaluacji dokonują autorzy programu.

 

 

 

Rozdział 2

  • 7.

Program wychowawczo-profilaktyczny

 

Proces wychowawczy prowadzony jest w MDK zgodnie z „Programem wychowawczo-profilaktycznym Młodzieżowego Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie”.

 

  • 8.
  1. Program wychowawczo-profilaktyczny opracowuje zespół składający się z nauczycieli wskazanych przez dyrektora MDK i przedstawicieli Rady Rodziców.
  2. Program wychowawczo-profilaktyczny opracowuje się po dokonanej diagnozie sytuacji wychowawczej w placówce, zdiagnozowaniu potrzeb wychowanków i rodziców, z uwzględnieniem dojrzałości psychofizycznej uczniów.

 

  • 9.

 

  1. Program wychowawczo-profilaktyczny uchwala Rada Rodziców w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego, po wcześniejszym uzyskaniu porozumienia z Radą Pedagogiczną.
  2. W przypadku, gdy w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego Rada Rodziców nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego, program ten ustala dyrektor MDK w uzgodnieniu z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny.
  3. Program ustalony przez dyrektora MDK obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

 

 

  • 10.

 

  1. Placówka prowadzi działalność z zakresu profilaktyki poprzez:
  • organizację czasu wolnego dla dzieci i młodzieży;
  • realizację przyjętego programu wychowawczo-profilaktycznego;
  • rozpoznawanie i analizowanie indywidualnych potrzeb i problemów wychowanków;
  • promocję aktywności fizycznej;
  • promocję zdrowia, zasad poprawnego żywienia;
  • prowadzenie profilaktyki uzależnień.

 

Rozdział 3
Organizacja i świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

 

  • 11.

 

  1. W placówce organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc udzielana jest wychowankom i rodzicom.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na:
  • rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków;
  • rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanków;
  • rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie wychowanka w placówce;
  • stwarzaniu warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu placówki i w życiu oraz w środowisku społecznym;
  • wspieraniu wychowanków z wybitnymi uzdolnieniami;
  • prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków i rodziców;
  • podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie.

 

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole realizowana przez każdego nauczyciela    w bieżącej pracy z uczniem polega w szczególności na:
  • rozpoznawaniu sposobu uczenia się wychowanka i stosowanie skutecznej metodyki nauczania;
  • indywidualizacji pracy na zajęciach;
  • dostosowanie warunków nauki do potrzeb psychofizycznych wychowanka.
  1. Zasady dotyczące zabezpieczenia małoletnich przed wszelkimi formami krzywdzenia, zaniedbania, wykorzystania czy przemocy opisane są w dokumencie „Standardy ochrony małoletnich w Młodzieżowym Domu Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie”.

 

 

 

DZIAŁ III


Organy MDK i ich kompetencje

 

  • 11.

 

1.     Organami MDK są:

  • Dyrektor;
  • Rada Pedagogiczna;
  • Rada Rodziców;
  • Samorząd Wychowanków.

 

  1. Każdy z wymienionych organów w ust. 1 działa zgodnie z ustawą Prawo oświatowe oraz ustawą o systemie oświaty. Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze Statutem MDK.

 

  • 12.

 

  1. W placówce utworzone zostały za zgodą organu prowadzącego stanowisko wicedyrektora oraz stanowisko kierownika. Zakres ich obowiązków i kompetencji określa dyrektor placówki.
  2. Powoływania i odwoływania na stanowisko wicedyrektora i kierownika dokonuje dyrektor placówki.

 

 

Rozdział 1


Dyrektor

 

  • 13.

 

Dyrektor MDK:

  • kieruje placówką;
  • jest osobą działającą w imieniu pracodawcy;
  • sprawuje nadzór pedagogiczny nad placówką;
  • jest przewodniczącym rady pedagogicznej;
  • wykonuje zadania administracji publicznej w zakresie określonym ustawą.

 

  • 14.

 

Dyrektor kieruje bieżącą działalnością placówki, reprezentuje ją na zewnątrz. Jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w MDK.

 

 

  • 15.

 

Ogólny zakres kompetencji, zadań i obowiązków dyrektora określa ustawa Prawo oświatowe i ustawa o systemie oświaty i inne przepisy szczegółowe.

 

  • 16.

 

  1. Dyrektor kieruje działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w szczególności:
  • kształtuje twórczą atmosferę pracy, stwarza warunki sprzyjające podnoszeniu jakości pracy;
  • przewodniczy radzie pedagogicznej, przygotowuje i prowadzi posiedzenia rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady pedagogicznej;
  • realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
  • sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami;
  • przedkłada Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w ciągu roku ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły;
  • dba o autorytet członków rady pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczyciela;
  • współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Wychowanków;
  • stwarza warunki do działania w placówce wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji,                        w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej placówki;
  • dopuszcza do użytku w MDK programy nauczania, po zaopiniowaniu ich przez Radę Pedagogiczną;
  • wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z prawem i zawiadamia o tym organ prowadzący i nadzorujący;
  • przedstawia do 31 sierpnia każdego roku szkolnego wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;
  • inspiruje nauczycieli do innowacji pedagogicznych, wychowawczych i organizacyjnych;
  • stwarza warunki umożliwiające podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej uczniom;
  • współdziała ze szkołami wyższymi w sprawie organizacji praktyk studenckich;
  • współdziała ze szkołami średnimi w sprawie organizacji praktyk uczniowskich;
  • za zgodą rodziców oraz nieletniego ucznia stosuje środki oddziaływania wychowawczego określone w przepisach prawa, w przypadku, gdy nieletni uczeń wykazuje przejawy demoralizacji lub dopuścił się czynu karalnego na terenie placówki; zastosowanie środka oddziaływania wychowawczego nie wyklucza jednoczesnego zastosowanie kary ujętej w niniejszym statucie;
  • ustala organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni, w sytuacjach wskazanych w przepisach prawa. Zajęcia organizowane są nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć. O sposobie lub sposobach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dyrektor informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz organ prowadzący placówkę;
  • modyfikuje program wychowawczo-profilaktyczny – w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców, w przypadku zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z powodu zagrożeń wskazanych w przepisach oświatowych, jeżeli istnieje taka potrzeba;
  • zapewnia, w okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, każdemu wychowankowi i rodzicom możliwości indywidualnych konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazanie wychowankom i rodzicom informację o formie i terminach tych konsultacji;
  1. Organizuje działalność placówki, a w szczególności:
  • opracowuje arkusz organizacyjny na kolejny rok szkolny i przekazuje go po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną oraz zakładowe organizacje związkowe do 21 kwietnia organowi prowadzącemu;
  • przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych lub opiekuńczych;
  • określa i ustala sposoby dokumentowania pracy dydaktyczno-wychowawczej;
  • zapewnia odpowiednie warunki do jak najpełniejszej realizacji zadań placówki, a w szczególności należytego stanu higieniczno-sanitarnego, bezpiecznych warunków pobytu wychowanków w budynku;
  • dba o właściwe wyposażenie placówki w sprzęt i pomoce dydaktyczne;
  • egzekwuje przestrzeganie przez pracowników ustalonego porządku oraz dbałości                    o estetykę i czystość;
  • sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną i gospodarczą placówki;
  • opracowuje projekt planu finansowego MDK i przedstawia go celem zaopiniowania Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców;
  • dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym MDK, ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
  • dokonuje co najmniej raz w ciągu roku przeglądu technicznego budynku i stanu technicznego urządzeń na placu zabaw;
  • organizuje prace konserwacyjno-remontowe oraz powołuje komisje przetargowe;
  • powołuje komisję w celu dokonania inwentaryzacji majątku placówki;
  • odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji placówki zgodnie z odrębnymi przepisami;
  • za zgodą organu prowadzącego i w uzasadnionych potrzebach organizacyjnych tworzy stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze;
  • organizuje i sprawuje kontrolę zarządczą zgodnie z ustawą o finansach publicznych;
  • odwołuje zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w sytuacjach, gdy występuje zagrożenie zdrowia wychowanków;
  • zawiesza, za zgodą organu prowadzącego, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w sytuacjach wystąpienia w kolejnych w dwóch dniach poprzedzających zawieszenie zajęć temperatury – -15°C, mierzonej o godzinie 21.00. Określone warunki pogodowe nie są bezwzględnym czynnikiem determinującym decyzje dyrektora.
  1. Prowadzi sprawy kadrowe i socjalne pracowników, a w szczególności:
  • nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielami i innymi pracownikami placówki;
  • powierza pełnienie funkcji wicedyrektorowi i innym pracownikom na stanowiskach kierowniczych;
  • dokonuje oceny pracy nauczycieli;
  • opracowuje regulamin wynagradzania pracowników samorządowych;
  • przyznaje nagrody dyrektora oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i pracownikom administracji i obsługi;
  • występuje z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla nauczycieli i pracowników;
  • udziela urlopów zgodnie z Kartą nauczyciela i Kodeksem pracy;
  • załatwia sprawy osobowe nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami;
  • wydaje świadectwa pracy i opinie wymagane prawem;
  • wydaje decyzje o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego;
  • przyznaje dodatek motywacyjny nauczycielom zgodnie z zasadami opracowanymi przez organ prowadzący;
  • dysponuje środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
  • określa zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowiskach pracy;
  • współdziała ze związkami zawodowymi w zakresie uprawnień związków do opiniowania i zatwierdzania;
  • wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa.
  1. Sprawuje opiekę nad wychowankami:
  • tworzy warunki do samorządności, współpracuje z Samorządem Wychowanków;
  • egzekwuje przestrzeganie przez wychowanków i nauczycieli postanowień statutu placówki;
  • sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
  1. Do obowiązków dyrektora należy:
  • powołanie komisji rekrutacyjnej;
  • wyznaczenie przewodniczącego komisji rekrutacyjnej;
  • rozpatrywanie odwołań rodziców od postanowień komisji rekrutacyjnej.

 

  • 17.

 

Dyrektor prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla dyrektora szkoły. Dyrektor współpracuje z organem prowadzącym i nadzorującym w zakresie określonym ustawą i aktami wykonawczymi do ustawy.

 

Rozdział 2
Rada Pedagogiczna

 

  • 18.

 

Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem MDK.

 

  • 19.

 

  1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce.
  2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor.

 

  • 20.

 

 

Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność opiekuńczo- wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej MDK.

 

  • 21.

 

Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:

  • uchwala regulamin swojej działalności;
  • zatwierdza plan pracy placówki na każdy rok szkolny;
  • podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentu pedagogicznego w placówce;
  • ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli;
  • uchwala statut placówki i wprowadzane zmiany (nowelizacje) do statutu;
  • ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy placówki.
  • 22.

 

Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących:

  • opiniuje organizację pracy placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
  • opiniuje programy przed dopuszczeniem do użytku wewnętrznego;
  • opiniuje propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego;
  • opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
  • opiniuje projekt finansowy placówki;
  • opiniuje wniosek o nagrodę kuratora oświaty dla dyrektora placówki;
  • opiniuje pracę dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy;
  • opiniuje kandydatów na stanowisko wicedyrektora lub inne pedagogiczne stanowiska kierownicze.

 

Rada Pedagogiczna ponadto:

  • przygotowuje projekt zmian (nowelizacji) do statutu i upoważnia dyrektora do obwieszczania tekstu jednolitego statutu;
  • może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora placówki lub z innych funkcji kierowniczych w placówce;
  • uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych placówki;
  • głosuje nad wotum nieufności dla dyrektora placówki;
  • ocenia, z własnej inicjatywy sytuację oraz stan placówki i występuje z wnioskami do organu prowadzącego;
  • może wybierać delegatów do rady placówki, jeśli taka będzie powstawała;
  • wybiera swoich przedstawicieli do udziału w konkursie na stanowisko dyrektora placówki;
  • wybiera przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;
  • zgłasza i opiniuje kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli.

 

  • 23.

 

Spotkania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w związku z podsumowaniem pracy w I półroczu, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu prowadzącego, organu nadzorującego lub co najmniej 1/3 jej członków.

 

 

 

  • 24.

 

Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

 

 

  • 25.

 

  1. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
  2. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

 

  • 26.

 

Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników placówki. Protokoły posiedzeń Rady Pedagogicznej sporządzane są w formie elektronicznej i papierowej.

 

Rozdział 3
Rada Rodziców

 

  • 27.

 

 

  1. W MDK działa Rada Rodziców.
  2. Rada Rodziców jest kolegialnym organem placówki.
  3. Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców przed innymi organami MDK.
  4. W skład Rady Rodziców wchodzi co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków MDK.
  5. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa szczegółowo:
  • wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
  • szczegółowy tryb wyborów do rady rodziców;
  • zasady gromadzenia i wydatkowania składek rodziców.
  1. Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny z zapisami niniejszego statutu.
  2. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa „Regulamin Rady Rodziców MDK”.

 

  • 28.

 

  1. Rada Rodziców w ramach kompetencji stanowiących:
  • uchwala regulamin swojej działalności;
  • uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny.
  • w przypadku zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z powodu zagrożeń wskazanych w przepisach oświatowych ustala potrzeby modyfikacji programu wychowawczo-profilaktycznego – wraz z dyrektorem i Radą Pedagogiczną.
  1. Program, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 Rada Rodziców uchwala w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego, po wcześniejszym uzyskaniu porozumienia z Radą Pedagogiczną.
  • 29.

 

  1. Rada Rodziców w zakresie kompetencji opiniujących:
  • opiniuje projekt planu finansowego placówki składanego przez dyrektora;
  • opiniuje podjęcie działalności organizacji i stowarzyszeń;
  • opiniuje pracę nauczyciela do ustalenia oceny pracy/dorobku zawodowego. Rada Rodziców przedstawia swoją opinię na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie pracy. Nieprzedstawienie opinii nie wstrzymuje postępowania;
  • opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności wychowania i kształcenia w przypadku, gdy nadzór pedagogiczny poleca taki opracować.

 

  • 30.

 

Rada Rodziców może:

  • wnioskować do dyrektora o dokonanie oceny nauczyciela;
  • występować do dyrektora, innych organów placówki, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach placówki;
  • delegować swojego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora placówki;
  • delegować swojego przedstawiciela do zespołu oceniającego, powołanego przez organ nadzorujący do rozpatrzenia odwołania nauczyciela od oceny pracy.

 

Rozdział 4
Samorząd Wychowanków

 

  • 31.

 

  1. W MDK działa Samorząd Wychowanków.
  2. Samorząd tworzą wszyscy wychowankowie MDK.
  3. Samorząd uchwala regulamin swojej działalności.
  4. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół wychowanków w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu wychowanków.
  5. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze statutem MDK.
  6. Samorząd Wychowanków może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach placówki.
  7. Samorząd Wychowanków wyraża opinię o pracy nauczyciela na wniosek dyrektora placówki.
  8. Szczegółowe prawa i obowiązki określa „Regulamin Samorządu Wychowanków”.
  9. Dyrektor placówki ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienie Samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi placówki.

 

 

 

 

 

 

Rozdział 5
Zasady współpracy organów placówki

 

  • 32.

 

  1. Wszystkie organy placówki współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w granicach swoich kompetencji.
  2. Organy placówki mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji.
  3. Rodzice i wychowankowie przedstawiają swoje wnioski i opinie dyrektorowi poprzez swoją reprezentację, tj. Radę Rodziców i Samorząd Wychowanków w formie pisemnej, a Radzie Pedagogicznej w formie ustnej lub pisemnej na jej posiedzeniu.
  4. Wnioski i opinie rozpatrywane są zgodnie z procedurą rozpatrywania skarg i wniosków.
  5. Wszelkie sprawy sporne rozwiązywane są wewnątrz placówki, z zachowaniem drogi służbowej.

 

Rozdział 6
Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami szkoły

 

  • 33.

 

  1. W przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną a Radą Rodziców:
  • prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do dyrektora;
  • przed rozstrzygnięciem sporu dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk oraz poznać stanowisko rzecznika praw ucznia;
  • dyrektor podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu;
  • o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.
  1. W przypadku sporu między organami placówki, w którym stroną jest dyrektor spory rozwiązywane są przy współudziale związków zawodowych, a w przypadku nie wypracowania stanowiska kompromisowego sprawę kieruje się do organu prowadzącego placówkę lub Sądu Pracy.

 

  • 34.

 

Bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach poszczególnych organów szkoły organizuje dyrektor placówki.

 

 

DZIAŁ IV
Organizacja nauczania i wychowania

           

  • 35.

 

 

  1. MDK jest placówką całoroczną.
  2. Zajęcia w MDK mogą być prowadzone stacjonarnie lub na odległość.
  3. MDK organizuje zajęcia stałe, okresowe i okazjonalne, wynikające z potrzeb środowiska lokalnego.
  4. Zajęcia stałe są organizowane zgodnie z „Regulaminem rekrutacji na zajęcia stałe prowadzone w Młodzieżowym Domu Kultury w Jaworznie”.
  5. Zajęcia stałe są organizowane w grupach liczących co najmniej 12 wychowanków, w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo.
  6. Tygodniowy wymiar zajęć stałych wynosi co najmniej 30 godzin.
  7. Godzina zajęć stałych trwa 45 minut.
  8. Godziny pracy MDK ustala Rada Pedagogiczna, zgodnie z możliwościami MDK i potrzebami środowiska. Godziny te mogą być korygowane w trakcie roku.
  9. Szczegółową organizację MDK w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji placówki, opracowany przez dyrektora.
  10. W arkuszu organizacji placówki określa się w szczególności: liczbę pracowników placówki oraz ogólną liczbę godzin zajęć, ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
  11. MDK opracowuje własne programy i plany pracy.

 

 

DZIAŁ V
Organizacja placówki

 

Rozdział 1
Procedura rekrutacyjna

 

  • 36.

 

  1. Rekrutacja na zajęcia MDK odbywa się zgodnie z „Regulaminem rekrutacji na zajęcia stałe prowadzone w Młodzieżowym Domu Kultury im Jaworzniaków w Jaworznie”.
  2. Postępowanie rekrutacyjne składa się z następujących etapów:
  • przyjmowanie wniosków;
  • postępowanie rekrutacyjne przeprowadzane przez komisję rekrutacyjną;
  • podanie do publicznej wiadomości, poprzez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie placówki, listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych;
  • postępowanie uzupełniające, gdy po przeprowadzeniu podstawowej rekrutacji placówka dysponuje nadal wolnymi miejscami.

 

Rozdział 2
Organizacja nauczania

 

  • 37.

 

  1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
  2. Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza. Pierwsze półrocze kończy się 31 stycznia.

 

  • 38.

 

  1. Zajęcia w czasie przerw świątecznych i ferii zimowych są prowadzone zgodnie z harmonogramem ustalonym na dany rok szkolny (z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy).
  2. Zajęcia w czasie przerwy letniej są prowadzone zgodnie z odrębnym harmonogramem, podawanym do publicznej wiadomości w czerwcu każdego roku.

 

 

 

  • 39.

 

  1. Harmonogram pracy kół zainteresowań opracowują nauczyciele w porozumieniu z rodzicami i wychowankami.
  2. Zajęcia mogą być odwołane z powodu nieobecności nauczyciela usprawiedliwionej zwolnieniem lekarskim, planowego urlopu, oddelegowania do innych czynności.
  3. Zajęcia mogą być przesunięte w porozumieniu z uczestnikami zajęć i ich rodzicami za zgodą dyrektora.
  4. Obowiązkiem nauczyciela prowadzącego zajęcia jest poinformowanie dyrektora, uczestników zajęć oraz ich rodziców o odwołaniu zajęć lub/i ich przesunięciu na inny termin.
  5. Zajęcia dodatkowe, nieujęte w harmonogramie, mogą się odbywać wyłącznie za zgodą dyrektora.

 

 

 

 

Rozdział 3
Działalność innowacyjna

 

  • 40.

 

  1. W placówce mogą być wprowadzane innowacje pedagogiczne. Innowacją pedagogiczną są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne mające na celu poprawę jakości pracy placówki i efektywność kształcenia.
  2. Innowacja może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia. Innowacja może być wprowadzona w całej placówce lub w grupie.
  3. Placówka może współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej.

 

 

Rozdział 4
Praktyki studenckie

 

  • 41.

 

  1. MDK może przyjmować studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem lub –za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami a szkołą wyższą.
  2. Koszty związane z przebiegiem praktyk pokrywa jednostka kierująca na praktykę.
  3. Za dokumentację praktyk studenckich odpowiada wyznaczony opiekun praktyk.

 

Rozdział 5
Praktyki uczniowskie

 

  • 42.

 

  1. MDK może przyjmować uczniów szkół średnich na praktyki uczniowskie na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem MDK a dyrektorem szkoły.
  2. Za dokumentację praktyk uczniowskich odpowiada wyznaczony opiekun praktyk.

 

 

Rozdział 6
Zespoły pracujące w placówce

 

  • 43.

 

  1. W placówce działają następujące zespoły nauczycielskie:
  • przedmiotowe;
  • problemowo-zadaniowe.
  • 44.

 

  1. Zespół przedmiotowy tworzą nauczyciele zajęć o takim samym lub podobnym charakterze, którzy wybierają przewodniczącego na bieżący rok szkolny.
  2. Zespoły problemowo-zadaniowe zostają powołane w razie zaistniałych potrzeb przez dyrektora placówki.
  • 45.

 

W MDK mogą działać stowarzyszenia, organizacje i fundacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje wyraża dyrektor placówki po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Rodziców.

 

 

DZIAŁ VI
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

 

  • 46.

 

  1. W MDK obowiązuje „Regulamin pracy”, ustalony przez dyrektora w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi działającymi w placówce.
  2. Każdy pracownik szkoły jest obowiązany znać i przestrzegać postanowień zawartych w „Regulaminie pracy”. Fakt zapoznania się z „Regulaminem pracy” pracownik MDK potwierdza własnoręcznym podpisem.

 

  • 47.

 

W placówce mogą działać, zgodnie ze swoimi statutami i obowiązującymi w tym względzie przepisami prawnymi, związki zawodowe zrzeszające nauczycieli lub innych pracowników szkoły.

 

Rozdział 1


Zadania nauczycieli

 

  • 48.

 

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece wychowanków.
  2. Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:
  • dbałość o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć organizowanych przez placówkę;
  • prawidłowe organizowanie procesu dydaktycznego;
  • kształcenie i wychowywanie młodzieży w umiłowaniu ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
  • dbanie o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;
  • tworzenie własnego warsztatu pracy dydaktycznej, wykonywanie pomocy dydaktycznych wspólnie z wychowankami, udział w gromadzeniu innych niezbędnych środków dydaktycznych (zgłaszanie dyrekcji zapotrzebowania, pomoc w zakupie), dbałość o pomoce i sprzęt;
  • wspieranie rozwoju psychofizycznego wychowanków, ich zdolności i zainteresowań, m. in. poprzez pomoc w rozwijaniu szczególnych uzdolnień i zainteresowań, przygotowanie do udziału w konkursach, przeglądach, festiwalach, zawodach;
  • rozpoznanie możliwości i potrzeb wychowanka;
  • współpraca z Samorządem Wychowanków;
  • indywidualne kontakty z rodzicami wychowanków;
  • doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, aktywny udział we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej, uczestnictwo w konferencjach metodycznych oraz innych formach doskonalenia;
  • przestrzeganie dyscypliny pracy: natychmiastowe informowanie dyrektora o nieobecności w pracy, punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć oraz przestrzeganie innych zapisów Kodeksu pracy;
  • prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej, terminowe dokonywanie prawidłowych wpisów do dziennika i innych dokumentów;
  • przestrzeganie tajemnicy służbowej;
  • przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje pracownicze;
  • rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych wychowanków;
  • prowadzenie zindywidualizowanej pracy z wychowankiem o specjalnych potrzebach, na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach;
  • prowadzenie obserwacji w celu zdiagnozowania trudności lub uzdolnień wychowanków;
  • kierowanie się w swoich działaniach dobrem wychowanka, a także poszanowanie godności osobistej wychowanka.
  1. W ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
  • zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym przepisami dla danego stanowiska;
  • inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych placówki; jest obowiązany do dostępności w placówce w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć – w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni, w trakcie której, odpowiednio do potrzeb, prowadzi konsultacje dla wychowanków lub ich rodziców;
  • zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.

 

Rozdział 4

 

  • 49.

 

  1. Pracownicy niepedagogiczni zatrudnieni na umowę o pracę są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
  2. Pracownik zatrudniony w placówce zobowiązany jest przestrzegać szczegółowego zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku. Przyjęcie szczegółowego zakresu obowiązków jest potwierdzane podpisem pracownika.
  3. Do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:
  • przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
  • wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
  • udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;
  • dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
  • zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;
  • zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
  • stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
  • sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego;
  • złożenie oświadczenia przez pracowników na stanowiskach urzędniczych o prowadzeniu działalności gospodarczej, zgodnie z wymogami ustawy;
  • złożenie przez pracownika na stanowiskach urzędniczych na życzenie dyrektora placówki, oświadczenia o stanie majątkowym.

 

  • 50.

 

Zakresy obowiązków stanowią odrębne dokumenty placówki.

 

DZIAŁ VII


Wychowankowie

 

Rozdział 1
Członek społeczności placówki

 

  • 51.

 

  1. Członkiem społeczności placówki staje się każdy, kto został przyjęty do MDK w określony przez zasady przyjmowania sposób.
  2. Wraz z zakończeniem nauki lub pracy w MDK traci się członkostwo społeczności placówki.

 

  • 52.

 

Żadne prawa obowiązujące w placówce nie mogą być sprzeczne z międzynarodowymi prawami człowieka i dziecka.

  • 53.

 

Wszyscy członkowie społeczności placówki są równi wobec prawa bez względu na różnice rasy, płci, religii, poglądów politycznych czy innych przekonań, narodowości, pochodzenia społecznego, majątku, urodzenia lub jakiekolwiek inne.

 

 

 

 

 

Rozdział 2
Traktowanie członków

 

  • 54.

 

  1. Nikt nie może być poddawany okrutnemu, nieludzkiemu, upokarzającemu traktowaniu lub karaniu.
  2. Żaden członek społeczności MDK nie może podlegać arbitralnej i bezprawnej ingerencji w sferę jego życia prywatnego.
  3. Szerzenie nienawiści lub pogardy, wywoływanie waśni lub poniżanie członka społeczności placówki ze względu na różnice narodowości, rasy, wyznania jest zakazane i karane.
  4. Nikogo nie wolno zmuszać do uczestniczenia lub nieuczestniczenia w czynnościach, obrzędach religijnych lub nauce religii.

 

Rozdział 3
Prawa członków społeczności szkolnej

 

  • 55.
  1. Każdy wychowanek ma prawo do:
  • opieki zarówno podczas zajęć, jak i podczas przerw;
  • maksymalnie efektywnego wykorzystania czasu spędzanego w placówce;
  • indywidualnych konsultacji ze wszystkimi nauczycielami;
  • pomocy w przygotowaniu do konkursów, przeglądów, festiwali i zawodów;
  • zapoznania się z programem nauczania;
  • życzliwego, podmiotowego traktowania ze strony wszystkich członków społeczności placówki;
  • reprezentowania MDK w konkursach, festiwalach, przeglądach i zawodach zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami;
  • korzystania z bazy placówki podczas zajęć według zasad określonych przez dyrektora;
  • wpływania na życie placówki poprzez działalność samorządową;
  • zwracania się do dyrektora i nauczycieli w sprawach osobistych oraz oczekiwania pomocy, odpowiedzi i wyjaśnień;
  • swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, jeżeli nie naruszają one praw innych;
  • być wybieranym i brać udział w wyborach do samorządu.

 

Rozdział 4
Obowiązki członka MDK

 

  • 56.

 

 

  1. Każdy wychowanek ma obowiązek:
  • przestrzegania postanowień zawartych w statucie;
  • godnego, kulturalnego zachowania się w placówce i poza nią;
  • bezwzględnego podporządkowania się zaleceniom dyrektora, nauczycieli oraz ustaleniom samorządu;
  • przestrzegania zasad kultury i współżycia społecznego;
  • troszczenia się o mienie placówki i jej estetyczny wygląd;
  • punktualnego przychodzenia na zajęcia;
  • dbania o zabezpieczenie mienia osobistego w placówce, w tym w szatni;
  • zmieniać obuwie na terenie placówki;
  • Stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości;
  • dbać o zdrowie, bezpieczeństwo swoje i kolegów, wystrzegać się wszelkich szkodliwych nałogów:
  • przestrzegać zasad higieny osobistej, dbać o estetykę ubioru oraz indywidualnie dobranej fryzury;
  • przebywać w czasie zajęć wyłącznie na terenie placówki pod opieką nauczyciela.

 

  • 57.

 

 

  1. Wychowankom nie wolno:
  • przebywać w placówce pod wpływem alkoholu, narkotyków i innych środków o podobnym działaniu;
  • wnosić na teren placówki alkoholu, narkotyków i innych środków o podobnym działaniu;
  • wnosić na teren placówki przedmiotów i substancji zagrażających zdrowiu i życiu;
  • wychodzić poza teren placówki w czasie trwania planowych zajęć;
  • rejestrować przy pomocy urządzeń technicznych obrazów i dźwięków bez wiedzy i zgody zainteresowanych i udostępniać ich w internecie.

 

  • 58.

 

Wszyscy członkowie społeczności MDK odpowiadają za dobra materialne zgromadzone w placówce.

 

 

Rozdział 5


Nagrody

 

  • 59.

 

Wychowanek ma prawo do wyróżnień i nagród:

 

  • wyróżnienie przed grupą lub ogółem wychowanków przez nauczyciela lub dyrektora;
  • dyplom, nagroda rzeczowa;
  • pisemna pochwała skierowana do wychowanka, jego rodziców, szkoły.
  • wpis do kroniki MDK.

 

 

Rozdział 6
Kary

 

  • 60.

 

  1. W przypadku naruszenia zasad określonych w statucie, regulaminach pracowni, wychowankowi grożą kary nałożone przez nauczyciela lub dyrektora MDK:
  • ustne lub pisemne upomnienie;
  • ustna lub pisemną nagana;
  • poinformowanie rodziców lub szkoły o nagannym postępowaniu wychowanka;
  • okresowe zawieszenie w zajęciach.

 

  1. W przypadku przejawiania zachowań patologicznych zagrażających bezpieczeństwu innych wychowanków Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora MDK do skreślenia wychowanka z listy wychowanków, uczestniczących w zajęciach organizowanych przez MDK.
  2. Wychowanek ma prawo odwołać się od nałożonej kary do dyrektora, Rady Pedagogicznej oraz do Kuratorium Oświaty, w terminie 7 dni od dnia otrzymania kary.
  3. Kary stosowane wobec wychowanków nie mogą naruszać prawa do nietykalności i godności osobistej.

 

 

 

DZIAŁ VIII
Zasady bezpiecznego pobytu w placówce i podczas wycieczek

 

  • 61.

 

  1. Ze względów sanitarnych zabrania się wchodzenia do pracowni MDK w butach oraz wprowadzania zwierząt na teren placówki.
  2. W celu zapewnienia bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą, uzależnieniami oraz innymi przejawami patologii społecznej w obiekcie MDK, nadzór nad tym, kto wchodzi na teren placówki sprawują: pracownik obsługi placówki oraz nauczyciele.
  3. Wszyscy wychowankowie mają obowiązek dostosowania się do poleceń nauczycieli oraz pracowników obsługi podczas wchodzenia do budynku, korzystania z szatni, podczas przerw między zajęciami.
  4. Procedury postępowania w przypadku zagrożenia znajdują się w odrębnym dokumencie.

 

  • 62.

 

  1. W hali sportowej nauczyciel zobowiązany jest do:
  • kontroli sprawności sprzętu sportowego przed zajęciami;
  • zadbania o dobrą organizację zajęć i zdyscyplinowanie wychowanków na zajęciach i w szatni;
  • zapewnienia wychowankowi asekuracji w czasie ćwiczeń na przyrządach;
  • zabezpieczenia szatni przy hali sportowej w czasie trwania zajęć edukacyjnych;
  • przywrócenia porządku w sali gimnastycznej po zakończeniu zajęć.
  1. W czasie zawodów sportowych organizowanych przez placówkę wychowankowie nie mogą pozostawać bez opieki osób do tego upoważnionych.
  2. Ćwiczenia są prowadzone z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne bezpieczeństwo ćwiczących.
  3. Stan techniczny urządzeń i sprzętu sportowego jest sprawdzany przed każdymi zajęciami.
  4. Prowadzący zajęcia zapoznaje osoby biorące w nich udział z zasadami bezpiecznego wykonywania ćwiczeń oraz uczestniczenia w grach i zabawach.

 

  • 63.

 

  1. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece MDK, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.
  2. Szczegółowe zasady organizacji wycieczek ujęte są w „Regulaminie wycieczek MDK”.

 

 

 

DZIAŁ IX


Organizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość

 

  • 64.

 

  1. W przypadku zawieszenia zajęć w przypadkach określonych w przepisach prawa, na okres powyżej dwóch dni, w placówce organizowane są zajęcia dla wychowanków z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – najpóźniej od trzeciego dnia zawieszenia tych zajęć.
  2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może odstąpić od organizowania dla wychowanków zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

 

  • 65.

 

  1. Kształcenie na odległość realizowane jest z uwzględnieniem:
  • możliwości psychofizycznych wychowanków;
  • łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
  • ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć;
  • konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.
  1. Rozkład zajęć wychowanków oraz dobór narzędzi pracy zdalnej uwzględniają zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń umożliwiających pracę zdalną (komputer, telewizor, telefon) oraz wiek wychowanków i etap kształcenia.
  2. Wykorzystując różnorodne narzędzia służące kształceniu na odległość, nauczyciele uwzględniają kwestię ochrony danych osobowych, w szczególności danych szczególnej kategorii przetwarzania i wizerunku użytkowników.

 

  • 66.

 

  1. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności z wykorzystaniem:
  • e-dziennika;
  • materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
  • innych niż wymienione w pkt 1–2, materiałów wskazanych przez nauczyciela,
  • z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, wychowankiem lub rodzicem (e-mail, czat);
  • z wykorzystaniem narzędzi do prowadzenia wideokonferencji, umożliwiających prowadzenie lekcji online, czyli np. MICROSOFT Teams, CLICKMEETING, ZOOM, WHEREBY, WHATSAPP;
  • przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez wychowanka w domu.

 

  • 67.

 

Nauczyciele są zobowiązani do prowadzenia na bieżąco dokumentacji działań edukacyjnych – zajęć online, prac i aktywności poleconych do realizacji wychowankom.

 

  • 68.

 

Obecność uczniów na zajęciach potwierdzana jest poprzez:

  • zalogowanie się przez wychowanka w godzinach zajęć do platformy, na której prowadzone są zajęcia;
  • potwierdzenie przez wychowanka udziału komunikatem „Jestem” wysłanym przy pomocy komunikatora tekstowego na platformie lub poprzez udzielenie krótkiej odpowiedzi na zadane pytanie;
  • wysłanie przez wychowanka nauczycielowi lub zaprezentowanie w trakcie zajęć wytworu pracy wychowanka;
  • odnotowywanie obecności wychowanka w wideospotkaniach z nauczycielem.

 

  • 69.

 

  1. Wychowanek oraz rodzic/opiekun prawny wychowanka ma możliwość konsultacji z nauczycielem poprzez:
  • wideokonferencje;
  • kontakt mailowy;
  • rozmowę telefoniczną, w przypadku braku możliwości kontaktu za pośrednictwem narzędzi dostępnych online – we wskazanych przez nauczyciela dniach i godzinach;
  • bezpośredni kontakt.
  1. O terminach i możliwych formach kontaktu (kontakt bezpośredni lub wideokonferencja) z nauczycielami, rodzice/opiekunowie prawni wychowanków oraz wychowankowie zostaną poinformowani przez nauczyciela prowadzącego zajęcia telefonicznie lub mailowo w 3 dniu zawieszenia zajęć.

 

  • 70.

 

  1. W przypadku braku technicznej możliwości korzystania z kształcenia na odległość z wykorzystaniem internetu, rodzice przekazują tę informację telefonicznie do sekretariatu placówki lub do nauczyciela.
  2. Na wniosek rodziców wychowanka dyrektor może zorganizować na terenie placówki zajęcia w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub inną osobą prowadzącą te zajęcia bądź z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, jeśli możliwe jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie placówki oraz na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu wychowanka.
  3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, rodzic może złożyć elektronicznie (poprzez e-dziennik lub wysłać za pośrednictwem poczty elektronicznej na ogólny adres e-mail placówki) lub w formie papierowej w sekretariacie placówki.

 

  • 71.

 

  1. W ramach aktywności związanych z kształceniem na odległość z wykorzystaniem Internetu, nauczyciele zobowiązani są do przekazania wychowankom i rodzicom informacji o konieczności i sposobach zachowania bezpieczeństwa w sieci.
  2. Wykorzystywane platformy i inne narzędzia kontaktu online powinny gwarantować zapewnienie ochrony wizerunku nauczyciela i wychowanka.
  3. W ramach kształcenia na odległość obowiązkiem nauczyciela jest przestrzeganie praw autorskich dotyczących materiałów przekazywanych wychowankom do zdalnej nauki.
  4. Wszelkie trudności związane z realizacją kształcenia na odległość nauczyciele zobowiązani są do zgłaszania do dyrektora, niezwłocznie po ich wystąpieniu.

 

  • 72.

 

  1. Do obowiązków nauczycieli, w przypadku organizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, należy w szczególności:
  • określenie sposobu monitorowania postępów wychowanków oraz sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności wychowanków;
  • dobór źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których wychowankowie lub rodzice mogą korzystać;
  • wspieranie rodziców w organizacji kształcenia wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych poprzez:
  • przygotowywanie i przekazywanie rodzicom wychowanków zadań z instrukcją wykonania oraz materiałów,
  • kontakt z wychowankami, jeżeli jest to możliwe;
  1. W przypadku odstąpienia od organizowania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciele mogą, w okresie zawieszenia zajęć przekazywać lub informować rodziców oraz wychowanków o dostępnych materiałach i możliwych sposobach utrwalania wiedzy i rozwijania zainteresowań przez ucznia w miejscu zamieszkania poprzez adres e-mail wskazany przez rodziców/wychowanków do kontaktu.

 

  • 73.

 

  1. Formami działalności dydaktyczno-wychowawczej, w przypadku organizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, są:
  • zajęcia edukacyjne realizowane zgodnie z harmonogramem zajęć;
  • konsultacje nauczyciela z wychowankami z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji pomiędzy nimi, np. za pośrednictwem dzienników elektronicznych, poczty elektronicznej, forum na platformie elektronicznego wspomagania zajęć, forum społecznościowego lub telefonu;
  • konsultacje rodzica z nauczycielami z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji pomiędzy nimi, jw.
  1. Zajęcia z wychowankiem prowadzone są:
  • online:
  • w grupach,
  • indywidualnie;
  • offline:
  • za pośrednictwem dziennika elektronicznego, strony internetowej MDK lub innych komunikatorów internetowych,
  • z wykorzystaniem nagrań wideo przygotowanych przez nauczycieli.

 

 

DZIAŁ X
Przepisy końcowe

 

 

  • 74.

 

MDK prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

 

 

 

  • 75.

 

Placówka używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami oraz prowadzi rejestr wszystkich pieczęci.

  • 76.

 

Zasady gospodarki finansowej i materiałowej MDK określają odrębne przepisy prawa.

 

  • 77.

 

MDK prowadzi swoją stronę internetową oraz profil na portalu Facebook.

 

  • 78.

 

MDK ma swoje logo. 

  • 79.

 

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie, zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz inne przepisy i rozporządzenia wykonawcze.